Honda City 1.4 – AUTO TEST

2 stycznia 2008
Komentarze wyłączone

Honda City

czas trwania testu: 11-18.12.2007

test na dystansie: 1106 km

Honda City to stosunkowo świeży i niezbyt rozpowszechniony model na naszym rynku. W Polsce swój debiut miała w pierwszym kwartale 2006 roku. Głównym zadaniem koncernu było stworzenie ,,małego wielkiego’’ auta miejskiego. Jest to pośredni model pomiędzy mniejszą Hondą Jazz a większą Civic. Poprzez to City dołączyła do grona sedanów małych, popularnych aut takich jak Renault Thalia, Dacia Logan czy Fiata Albea, które sprawdzają się w naszych realiach. Jak jest z Hondą? Czy ta mała japońska „limuzyna” wyróżnia się czymś szczególnym? Sprawdźmy sami.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

STYLISTYKA

Z zewnątrz widać, że Honda zastosowała zabieg ,,doczepienia” tyłu. Małe auto w nadwoziu sedana nie wygląda zbyt dostojnie i poważnie. Nie oznacza to oczywiście, że City prezentuje się źle. Z przodu charakterystyczna chromowana atrapa z dumnym ‘’H’’ na środku nie pozwala pomylić auta z jakąkolwiek inną marką. Gładka maska bez większych przetłoczeń została ozdobiona również chromowaną listwą, która jest również częścią atrapy. Reflektory zaprojektowane bez polotu wyglądają poprawnie i nie wyróżniają się niczym szczególnym. Zderzak polakierowany w kolorze nadwozia otrzymał spory wlot powietrza oraz halogenowe reflektory.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Z profilu kształt typowego małego sedana. Wszystkie elementy takie jak klamki, listwy ochronne czy lusterka również w kolorze nadwozia. Tył samochodu wydaje się być nieco przepełniony. Sporych rozmiarów zderzak został pozbawiony wszelkich dodatków. Wszystko znalazło się na tylnej klapie. Rejestracja powędrowała pomiędzy podzielone klosze lamp. Szyba nabrała lekko zaokrąglonego kształtu po bokach. Minusem jest brak wycieraczki. Niestety to norma w tego typu nadwoziach. Czy Hondę można uznać za udane stylistycznie auto? Te pytanie pozostawiam bez odpowiedzi. Ile jest ludzi, tyle jest gustów i moje zdanie akurat w tym temacie nie jest ważne. Oceńcie sami.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

WNĘTRZE

Wsiadając do Hondy nie powinniśmy popsuć sobie nastroju. Wnętrze nie jest czarne i nudne jak to bywa w większości aut tej klasy. Szary kolor może też nie zachwyci każdego, ale jest dobrze. Fotele zostały wykonane z weluru. Miękkie i posiadające wszechstronną regulacje pozwolą na wygodne pokonywanie kilometrów. Gorzej jest z trzymaniem bocznym. Są zbyt skromnie wyprofilowane. Niestety, nie można mieć wszystkiego. Miejsca na nogi czy na głowę jest sporo. Wysocy kierowcy nie powinni odczuwać dyskomfortu. Trójramienna kierownica, wykonana z tworzywa sztucznego dobrze leży w dłoniach. Zegary podświetlane w dwu kolorowej tonacji schowano w trzech tubach ozdobionych srebrnymi ringami. Prosto, czytelnie i ładnie. Na konsoli środkowej umieszczono panel obsługi radioodtwarzacza. Obsługa jego jest banalnie prosta. Niestety dźwięk nie jest jego najmocniejszą stroną. Zaraz pod radiem panel obsługi nawiewów i klimatyzacji. Trzy pokrętła nawiązują kształtem i kolorem do zegarów. Ich obsługa jest również prosta i bez żadnych tajemnic. Dla palaczy znalazła się jeszcze malutka wysuwana popielniczka oraz zapalniczka. Pod zasuwaną klapką jest miejsce na dwa, pół litrowe kubki.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Cała konsola środkowa wykonana została z przyzwoitego materiału. Na plus zasługują dwa zamykane schowki przed fotelem pasażera, biorąc pod uwagę, że producent zmieścił za nimi jeszcze poduszkę powietrzną. Przełączniki kierunkowskazów, wycieraczek czy ustawiania elektrycznych lusterek „made in japan” Znane ze wszystkich japońskich aut. Szczerze mówiąc wszelkie te rozwiązania przywodzą na myśl auta z lat 90-tych.

Próżno tu szukać innowacyjnych nowinek technicznych. Ale czy to źle? Dla większości osób prostota i funkcjonalność to największa zaleta.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Z tyłu ilość miejsca jest również zaskakująca. Miejsca na nogi jest naprawdę sporo. Przyczynia się do tego również bardzo niski tunel środkowy. Trzy zagłówki poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo. Do szczęścia brakuje tylko podłokietnika. W konsoli centralnej znalazło się miejsce na popielniczkę oraz napoje.

Jednak najbardziej zaskakującą rzeczą w tym miejskim aucie jest bagażnik. Jego pojemność to równe 500 l. Do tej pory taki wynik zarezerwowany był dla dużo większych aut. Do tego nie jest on w jakikolwiek sposób okrojony. Regularne kształty pozwolą na zapakowanie sporej ilości bagażu. Jeżeli potrzebna będzie nam jeszcze większa przestrzeń możemy złożyć oparcia foteli. Plusem będzie ich płaskie położenie, przez co otrzymujemy równą powierzchnię.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

Honda City 1.4

SILNIK

Pod maską znalazła się benzynowa jednostka o pojemności 1.4 l. Dysponujący mocą 83 KM silnik nie zapewni nam wrażeń, ale w zupełności wystarczy do normalnej jazdy. Przyśpieszenie do 100 km/h w ponad 13 sekund i prędkość maksymalna wynosząca 180 km/h to wynik bardzo przeciętny. Silnik również nie zachwyca kulturą oraz głośnością pracy. Przy prędkości 100 km/h jest głośno. Lepiej natomiast ma się sprawa ze spalaniem. W mieście wynik może nie jest najlepszy bo 8,8 l/100 km, ale w trasie 5,5 l/100 km może cieszyć. Również apetyt na paliwo w cyklu średnim 6,8 l/100 km jest wynikiem zadowalającym.

Honda City 1.4

Honda City 1.4

PODSUMOWANIE

Honda City oczywiście nadaję się do miasta, ale naprawdę dobrze sprawdzi się w nawet dalekich podróżach. Auto prowadzi się pewnie. Zawieszenie jest kompromisem pomiędzy sztywnością a komfortem. Dobrze wybiera i tłumi wszelkie nierówności. Przeszkadzać może jedynie zbyt mocne wspomaganie kierownicy przy większych prędkościach.

Nad zakupem tego modelu śmiało mogą zastanowić się nawet cztero osobowe rodziny. Decydując się na Hondę City musimy wydać 45,400 zł na wersję podstawową z takim samym silnikiem jak prezentowany egzemplarz. Chcąc pochwalić się nieco bogatszym wyposażeniem (wersja testowa) musimy przeznaczyć równe 9000 zł więcej (54,400 zł). Za tę kwotę otrzymamy przyzwoicie wyposażone auto, z bądź co bądź mocnym i uznanym rodowodem.

Zapraszamy do komentowania artykułu na forum dyskusyjnym.
DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1339 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 8

moc maksymalna

61 kW (83 KM) @ 5700 obr/min

moment obrotowy

119 Nm @ 2800 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

180 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

13,2 s

zużycie paliwa*

8,8 / 5,5 / 6,8

dług. / szer. / wys.

4390 / 1690 / 1485 mm

rozstaw osi

2450 mm

masa własna / dopuszczalna

1045 / 1510 kg

bagażnik w standardzie

500 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

42 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

45,400 zł wersja S z silnikiem ben. 1.4

cena wersji testowanej

54,400 zł wersja SPORT

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Comments are closed.