Fiat Grande Punto 1.4 – AUTO TEST

Złoty środek

czas trwania testu: 28.11-05.12.2007

test na dystansie: 766 km

Do naszego testu trafił Fiat Grande Punto w trzydrzwiowej wersji nadwoziowej z silnikiem o pojemności 1.4 litra, czyli auto w najpopularniejszej w Polsce klasie B i z silnikiem stanowiącym „złoty środek”, czyli mającym zapewnić zarówno dynamiczną jak i ekonomiczną jazdę. Postaramy się sprawdzić, co może zaoferować przeciętnemu kierowcy „Wielka Kropka”.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

STYLISTYKA

Fiat, słynący z produkcji małych samochodów stworzył auto znacznie większe od poprzednika, aspirujące rozmiarami niemal do klasy kompaktów. Testowana trzydrzwiowa wersja może wielkością rywalizować niemal z Fiatem Bravo poprzedniej generacji. I podobnie jak wspomniany Bravo, ten również jest stylistycznie bardzo udany. Mierzący 4,03 metra długości trzydrzwiowy hatchback oglądany z każdej strony może się podobać. Kontynuuje rozpoczęty modelem Croma nowy styl Fiata o łagodnych, zaokrąglonych kształtach, styl, trzeba przyznać, bardzo ciekawy i wróżący sukces rynkowy nowym modelom koncernu z Turynu.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Linia boczna Kropki tworzy agresywny kształt klina. Wszystkie akcenty, czyli wznosząca się ku tyłowi linia okien, ostro opadająca maska, ozdobna listwa na drzwiach są efektownie nachylone a masywny tył „zadarty do góry”. Dodaje to autu dynamizmu, właściwie nawet w bezruchu Punto sprawia wrażenie pędzącego bolidu.

Testowany egzemplarz wyposażony jest w ciekawe aluminiowe felgi, choć rozmiar 15 cali wydaje się nieco za mały przy tak sportowej sylwetce samochodu. Jest tu pole do popisu dla tunerów, którzy z Grande Punto potrafią stworzyć naprawdę interesujące kreacje.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Agresywny wygląd przodu auto zawdzięcza ostro opadającej masce oraz łezkowatym reflektorom zachodzącym daleko na boki auta. Duże wloty powietrza oraz zderzak z ładnymi lampami halogenowymi doskonale komponują się z resztą i tworzą niepowtarzalny, trudny to pomylenia z innymi autami wizerunek „twarzy” Grande Punto. Przesuwając się dalej ku tyłowi zwraca naszą uwagę całkowicie przeszklony dach fiata. Dostępny za dopłatą, otwierany, szyberdach wygląda efektownie i jest rzadkością w tej klasie aut. To również świadczy o dopracowaniu modelu i dużym nacisku, jaki położono na uatrakcyjnienie „małego” fiata.

Z tyłu uwagę zwracają wysoko umieszczone, pionowe światła – bardzo praktyczne rozwiązanie znane już z pierwszej generacji Punto. Duża klapa tylna jest gładka, zdobi ją dyskretny spojler z trzecim światłem stopu oraz duży znaczek z logo producenta. Masywny zderzak tylny wyposażono w czujniki systemu wspomagania cofania – bardzo przydatny ze względu na słabą widoczność do tyłu. Spowodowane jest to małą tylną szybą i wysoką krawędzią na połączeniu szyby z płaszczyzną klapy.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Podsumowanie wyglądu jest dla Fiata bardzo korzystne. Wysoko oceniamy stylistykę Grande Punto, który pomimo dużych wymiarów pozostał autem zwartym, proporcjonalnym i bardzo ładnym. Dużo ładniejszym od poprzednich modeli…

WNĘTRZE

Wnętrze kabiny pasażerskiej Grande Punto jest bardzo atrakcyjne. Nie tylko ze względu na wygląd, ale również na funkcjonalność. Zacznijmy jednak od wyglądu. Po zajęciu miejsca za kierownicą widzimy nowoczesną, dwukolorową deskę rozdzielczą. Plastik, z którego jest wykonana wydaje się być niezłej jakości, choć jest dość twardy. Wskaźniki są czytelne i ładnie zaprojektowane. Trójramienna kierownica ze sterowaniem sprzętem audio jest bardzo dobrze wyprofilowana, a obszycie skórą powoduje, że świetnie leży w dłoniach.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Dzięki regulacji foteli oraz kierownicy (w dwóch płaszczyznach) można wybrać optymalną pozycję. Fotele są wygodne, dobrze trzymają na zakrętach, chociaż (jak w większości Fiatów) siedzi się na nich dość wysoko. Pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Co prawda siedząc na tylnej kanapie kolana opierają się na przednich oparciach, ale nad głową pozostaje sporo przestrzeni.

Ergonomia jest na wysokim poziomie, wszystko jest proste w obsłudze. Z fotela kierowcy bardzo łatwo sięgnąć do środkowej konsoli, na której umieszczono sterowanie radioodtwarzaczem CD oraz automatyczną, dwustrefowa klimatyzacją. Jak widać, wyposażenie Fiata jest dość bogate. Auto posiada komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby boczne oraz lusterka (także podgrzewane). Są tu także poduszki powietrzne, między innymi dzięki nim Grande Punto otrzymał bardzo wysoką ocenę w testach bezpieczeństwa NCAP – 5 gwiazdek.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Funkcjonalność auta podnosi duży bagażnik. 275 litrów i regularny kształt pozwalają spakować zaskakująco dużo, choć ze względu na wysoką krawędź załadunku, bagaże trzeba podnosić dość wysoko.

Wskażmy teraz także słabe punkty testowanego Fiata. Niestety wsiadanie do tyłu jest niewygodne i trudne (cecha typowa dla 3-drzwiowych aut). Poza tym długie drzwi są ciężkie i trudno otwierać je na zatłoczonych parkingach, na szczęście mają listwy ochronne… Słaba jest także widoczność do tyłu, pole widzenia ograniczają szerokie tylne słupki i mała szyba, ale sytuację ratują czujniki parkowania.

Wnętrze Grande Punto stanowi mocną stronę tego modelu. Wygląd, funkcjonalność i przyzwoite wyposażenie rekompensują pewne niedostatki związane z ograniczeniami trzydrzwiowego nadwozia. Jako samochód rodzinny lepiej jednak wybrać wersję pięciodrzwiową.

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

Fiat Grande Punto 1.4

SILNIK, UKŁAD NAPĘDOWY

Pracujący pod maską silnik o pojemności 1368 cm3 to szesnasto-zaworowa, nowoczesna jednostka o mocy 95 koni mechanicznych zapewniająca autu przyzwoite osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 11,4 sekundy, a podawana przez producenta prędkość maksymalna sięga 177 km/h. Do sprawnej jazdy miejskiej i autostradowej w zupełności wystarczy. Atrakcyjne jest również spalanie. Średnie zużycie w teście wyniosło 6,4 litra benzyny, na trasie spada do 5,3 litra. 6-biegowa skrzynia biegów pracuje płynnie, krótkie przełożenia pozwalają na jazdę dynamiczną, a szósty bieg oszczędza paliwo na autostradzie. Generalnie jest to udane połączenie, zespół napędowy dobrze spełnia swoje zadanie w testowanym samochodzie.

Zawieszenie jest zestrojone na tyle kompromisowo, że na polskich, kiepskich drogach jazda nie jest męczarnią. Jest dość miękkie ale nie sprawia kierowcy problemów podczas prowadzenia, auto dobrze trzyma się drogi, w zakrętach nie reaguje nerwowo. Do skuteczności hamulców także nie można mieć zastrzeżeń. Auto podczas nagłego hamowania dosłownie „staje w miejscu” dzięki tarczom przy wszystkich kołach oraz systemowi wspomagania nagłego hamowania zintegrowanego z ABS.

Posumowanie układu napędowego i jezdnego jest jednoznacznie pozytywne. Naprawdę udane auto do codziennej eksploatacji w każdych warunkach.

PODSUMOWANIE

Fiat Grande Punto w prezentowanej wersji to raczej samochód dla młodych ludzi. Solidny, dobrze wykonany, dość dynamiczny i ekonomiczny, ale niestety trzydrzwiowy. Pozostałe walory użytkowe oraz atrakcyjny wygląd predestynują go do zajęcia pozycji jednego z najpopularniejszych małych aut na rynku, choć konkurencja w tej klasie jest bardzo mocna. O wyborze jednego z aut przez nabywcę mogą zdecydować niuanse, np. różnice w cenie, a ta w przypadku prezentowanego egzemplarza wynosi nieco ponad 73 tys. złotych. Większość konkurencji jest o wiele tańsza. Z taką ceną Fiat nie ma szans na znalezienie dużej rzeszy klientów.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1368 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

70 kW (95 KM) @ 6000 obr/min

moment obrotowy

125 Nm @ 4500 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

177 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,4 s

zużycie paliwa*

8,5 / 5,3 / 6,4

dług. / szer. / wys.

4030 / 1687 / 1490 mm

rozstaw osi

2510 mm

masa własna / dopuszczalna

1060 / 1620 kg

bagażnik w standardzie

275 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1020 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

36,700 zł wersja Fresh 1.2 benzyna

cena wersji testowanej

73,780 zł wersja Dynamic

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Artur Mierzejewski / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!