SsangYong Rexton I 2.7 Xdi – AUTO TEST

SsangYong Rexton I

czas trwania testu: 07-12.11.2007

test na dystansie: 541 km

Testowany Rexton I mimo, iż został wprowadzony na rynek w 2001 roku i dostępna jest jego zmodyfikowana i poprawiona pod względem wizualnym nowsza generacja, jest autem, które heroicznie łasi się do potencjalnych kupców. Model ten, choć dawno już nie gości w salonach jako „nowy” jest dostępny na rynku wtórnym. Sporadycznie możemy spotkać się z nieużywanymi autami, zalegającymi gdzieś w zakątkach kraju.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

Auto wpisuje się w kategorię średnich SUVów i powstało w oparciu o napędy Mercedesa klasy M i płytę podłogową swojego kompana z szeregów SsangYong Musso.

STYLISTYKA

Potężna sylwetka Rextona jest przyczyną snobistycznych zachowań właścicieli. Kierowcy tego właśnie auta sięgają nas wzrokiem z góry i to w znaczeniu dosłownym. Nie przesadzę, jeśli gabaryty testowanego pojazdu określę mianem ogromnych. Masywny zarys auta współgra z jego przeznaczeniem. Cała konstrukcja wraz z napędem 4×4 pozwala na pokonywanie znacznych nierówności o nachyleniu do 45 stopni. Nie stronię również od podkreślenia walorów estetycznych auta. Forma pojazdu wyrażająca siłę, oddziałuje w podobny sposób na bodźce wzrokowe poprzez swoją metodyczną strukturę. W projekcie wyraźnie zaznacza się impresjonistyczny schemat kreacji dotyczący skupienia uwagi na detalach i dopieszczania niuansów. Rexton to przecież najwyższej klasy auto SsangYong’a. Wszystkie elementy tworzące aparycję auta są duże. Poczynając od rozległej maski, rozciągniętych ku przedniej szybie reflektorach, lśniącej, chromowanej atrapie, którą tworzą poprzeczne, smukłe listwy, kończąc na funkcjonalnych lusterkach bocznych, które dzięki swojemu rozmiarowi znacznie poprawiają widoczność. W kwestii widoczności znaczną rolę odgrywają również szyby, które są złotym środkiem samochodów kategorii SUV.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

Aby podkręcić klimat auta na dachu umieszczono srebrne relingi a felgi zostały charakterystycznie uwypuklone, przez co eksponują logo marki. Istotną sprawą są również zderzaki. W testowanym modelu ładnie komponują się z całością, czego zasługą jest ich srebrny kolor maskujący je na tle całości. Interesująco wyglądają umieszczone w przednim zderzaku rasowe halogeny. Dowodem troski o szczegóły są kuriozalne klamki, które chwalę za ich prosty, wdzięczny układ. Design tyłu auta może budzić kontrowersje. Kwestią gustu jest ocena mocno ściętej klapy bagażnika i prostopadle przylegającej do niej lotki z umieszczonym centralnie światłem stopu. Tylna, przyciemniona szyba „nie mieści” się i zahacza o sąsiadujący element boczny. Światła mają kształt prostokątów. Patrząc krytycznie jedyną wadą Rextona jest zbytnia geometryzacja tyłu. Tą winę odkupuje majestatyczny, chromowany napis „Rexton” umieszczony poniżej tylniej tablicy rejestracyjnej.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

WNĘTRZE

Tu niestety widać upływ czasu. Materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej nie należą do najlepszych. Lepiej natomiast ma się sprawa z ich spasowaniem. Przynajmniej nic nie skrzypi i nie puka. Nie zabrakło również wpadek ergonomicznych. Porażką jest włącznik tylnej wycieraczki i jej spryskiwacza. Producent umieścił go po lewej stronie zaraz przy elektrycznej regulacji lusterek bocznych. Bardzo nie wygodne i uciążliwe podczas jazdy. Na szczęście wad jest dużo mniej niż zalet.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

Auto zostało wyposażone w mnóstwo dodatków umilających jazdę. Podgrzewane fotele, pełna elektryka czy stacja medialna z obsługą DVD. Nikt również nie powinien narzekać na brak miejsca. W Rextonie mamy go pod dostatkiem. Zarówno z przodu jak i z tyłu zmieści się komplet rosłych osób. Imponujący jest również bagażnik. 935 litrów pomieści naprawdę sporą ilość bagażu nawet na długie wczasy. Po złożeniu tylnych oparć uzyskamy wynik na poziomie auta dostawczego (1930 litrów) Jedynym mankamentem jest wtedy brak płaskiej podłogi.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SILNIK

Pod maską pracuje doładowany diesel o pojemności 2.7 l i mocy 165 KM. Samochodem tym na pewno nie będziemy mogli bić rekordów prędkości. Jednak nie do tego został stworzony. Do normalnej jazdy w zupełności wystarcz. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje niewiele ponad 13 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Motor sprzęgnięto z automatyczną, 5 biegową skrzynią biegów. Do jej pracy nie można się przyczepić. Biegi wrzucane są płynnie, bez większego opóźnienia. Jest również możliwość manualnej zmiany (tiptronic) Decydując się jednak na zmianę biegów własnoręcznie, trzeba liczyć się ze sporym czasem reakcji skrzyni. Zdecydowanie lepiej pozostać na trybie automatycznym. Teraz równie istotna kwestia. Spalanie. Biorąc pod uwagę rozmiary i wagę auta (1950 kg) nie jest źle. W cyklu miejskim SsangYong zadowoli się niecałymi 13 l ON/100 km. Poza miastem spalanie spadnie poniżej 9 l /100 km. W cyklu mieszanym uzyskaliśmy wynik 10 l/100 km.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

PODSUMOWANIE

Rexton to typowy SUV, którym raczej nikt nie będzie zjeżdżał z utwardzonych nawierzchni w teren. Nie znaczy jednak, że się do tego nie nadaje. W terenie auto radzi sobie całkiem nieźle. Po włączeniu reduktora terenowego potrafi pozytywnie zaskoczyć. Oczywiście istotną sprawą są opony. Nasze auto wyposażone było w ogumienie zimowe, co ogranicza możliwości samochodu. Jednak podjazdy pod strome góry nie robią na Rextonie wrażenia, zresztą dane mówią same za siebie. Przechył boczny wynosi 44 st, maksymalny kąt wzniesienia 48, a głębokość brodzenia 70 cm.

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

SsangYong Rexton I 2.7 Xdi

Na drodze też nie jest źle, ale mogłoby być lepiej. Zawieszenie zestrojono bardzo miękko, co oczywiście pozytywnie wpływa na komfort, niestety na prowadzenie już nie. W zakrętach auto dość mocno wychyla się na boki, oraz ma tendencje do dużej podsterowności. Widać, że producent bardziej postawił na komfort jazdy niżeli na pewność prowadzenia.

Reasumując, Rexton będzie dobrym wyborem dla ludzi potrzebujących dużego, rodzinnego auta z większymi możliwościami niż osobówka. Do tego bardzo konkurencyjna cena, oraz bogate wyposażenie również zachęcają do jego posiadania. Prezentowany model, to wydatek rzędu 176.000 zł. Do tego objęte jest 3 letnią gwarancją mechaniczną.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2696 cm³

układ / liczba zaworów

R5 / 20

moc maksymalna

121 kW (165 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

340 Nm @ 2400 obr/min

zawieszenie przód

podwójne wahacze

zawieszenie tył

oś sztywna

napęd

4×4

skrzynia biegów

automatyczna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

170 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

13,3 s

zużycie paliwa*

12,8 / 8,5 / 10,0

dług. / szer. / wys.

4720 / 1870 / 1760 mm

rozstaw osi

2585 mm

masa własna / dopuszczalna

1948 / 2550 kg

bagażnik w standardzie

935 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1930 l

pojemność zbiornika paliwa

80 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

129,900 zł wersja Comfort

cena wersji testowanej

176,000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!