Renault Clio 1.2 TCE – AUTO TEST

Czarny dodatek

czas trwania testu: 22-27.11.2007

test na dystansie: 1303 km

Clio jest modelem samochodu należącego do segmentu B. To małe autko produkowane przez firmę Renault od 1990 roku zyskało wysoką atencję ze strony dziennikarzy, którzy nagrodzili go tytułem „Samochód roku 1991″. Premiera Clio trzeciej generacji odbyła się w 2005 roku. Auto wyraźnie nawiązuje stylistyką do swojego poprzednika.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

STYLISTYKA

Niewielkie gabaryty nowego Clio nie są cechą pejoratywną. W aucie tym skondensowano atuty większych samochodów. Poza tym model ten odznacza się niezwykłą zwinnością. W nowym Clio drzemie niezwykła moc i werwa. Ostateczny wygląd auta jest kombinacją nowoczesnych łuków i dosadnych, wyrazistych linii. Mocny charakter auta zaznaczają rozciągnięte ku bokom reflektory. Dosyć nisko umieszczony zderzak nadaje autu atrybutów sportowych. Zamontowano tu również funkcjonalne światła przeciwmgielne.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Efektownym zabiegiem jest wykorzystanie chromu w projekcie klamek zewnętrznych oraz zamaskowanie lusterek bocznych poprzez użycie lakieru nadwozia. Ciekawie prezentuje się listwa boczna umieszczona wzdłuż linii drzwi. Kuriozalny tył auta jest bardzo charakterystyczny dla modeli Renault. Kontrastem w stosunku do czarnego lakieru nadwozia są czerwone tylne światła oraz dodatkowe światło stopu.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

WNĘTRZE

Pełne optymizmu wnętrze auta jest bardzo przyjazne młodym kierowcom. Tu czerń przeplata się z ognistą czerwienią tworząc wspaniale dobraną, współczesną kompozycję. Wykończenie wnętrza jest gustowne i kipi energią. Jeśli Clio nie zachwyciło was wyglądem zewnętrznym to z pewnością jego wnętrze przysporzy mocnych doznań. Dzięki czerwonej listwie umieszczonej wzdłuż całej konsoli i chromowanym dodatkom auto wydaje się pełniejsze i bardziej stylowe. W Clio wskaźniki prędkości i obrotów nie są elektroniczne, co daje możliwość obserwacji pracy silnika. Tutaj również dominuje czerwone podświetlenie i srebrny plastik wokół zegarów. Kierownica wykonana została z miękkiej skóry, pokrycie siedzeń jest natomiast z ciemnego materiału, ożywione czerwonymi wstawkami. Profil foteli zapewnia wystarczającą wygodę i trzymanie jak na auto tej klasy. Regulacja odbywa się w sposób manualny.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

eśli chodzi o elektronikę to w testowanym modelu mamy do dyspozycji komputer pokładowy, centralny zamek zdalnie sterowany i przednie szyby regulowane elektrycznie. Konsolę centralną urozmaica czerwone graffiti. W niej znajdziemy proste w obsłudze radio oraz niezastąpioną klimatyzację manualną. Nad nawiewami umieszczono wyświetlacz radia, informujący również np. o temperaturze. Auto wyposażono również w Audio Connection Box. Istnieje również możliwość korzystania z przydatnych schowków i półek na drobiazgi. Tylna kanapa pozostawia wiele do życzenia. Przede wszystkim nie zachwyca ilość miejsca na nogi, ale z uwagi na to, że jest to małe, miejskie i ergonomiczne auto nie powinniśmy narzekać. Kanapa ma dość prosty profil. Wyposażona jest w trzy zagłówki, które można dostosować do indywidualnych potrzeb oraz system Isofix na tylnych bocznych miejscach. Obsługiwanie szyb wymaga większego wysiłku, ponieważ odbywa się tradycyjnie, w sposób manualny. Pomiędzy przednimi fotelami zainstalowano wygodne miejsce na kubek.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Kończąc opis wnętrza wspomnę jeszcze o bezpieczeństwie gwarantowanym przez koncern Renault. Auto zawiera poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z regulatorem ciśnienia, poduszki powietrzne boczne przednie oraz poduszki powietrzne przednie zapobiegające „nurkowaniu”. Ponadto w standardzie mamy przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia oraz napinacze pasów z tyłu. O nie zapiętym pasie kierowcy informuje sygnał. Kierowcę w trakcie jazdy wspomaga ABS.

SILNIK

Pod maską Clio znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1.2 l i mocy aż 101 KM. Biorąc pod uwagę pojemność silnika osiągnięto niezły wynik. Jednak pomaga w tym mała turbosprężarka działająca od niskich obrotów. Moc silnika czuć już od 2000 obr/min. Wtedy Clio chętnie przyśpiesza i pierwszą setkę osiąga po 11 sekundach. Prędkość maksymalna również jest wystarczająca i wynosi 185 km/h. Jak na auto o bardziej miejskim przeznaczeniu jest dobrze. Również spalanie jest zadowalające. W mieście auto nie powinno spalić więcej nić 8 l/100 km. W trasie spadnie do 6,3 l/100 km a w cyklu mieszanym wyniesie ok. 7 litrów.

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

Renault Clio 1.2 TCE

PODSUMOWANIE

Prowadzenie Clio jest dziecinnie proste i przyjemne. Zawieszenie typowo francuskie. Dobrze tłumi wszelkie nierówności i jest po prostu komfortowe. Nowe Clio to idealny wybór dla osób chcących w większości podróżować po miejskich ulicach. Jednak wypad na wczasy w cztery osoby również nie przysporzy kłopotów. Clio pozwala na dynamiczną, a zarazem niezbyt kosztowną jazdę. Podstawową wersje Renault można nabyć za 39,100 zł. Wersja testowa to wydatek rzędu 55,350 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1149 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

74 kW (101 KM) @ 5500 obr/min

moment obrotowy

145 Nm @ 3000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

185 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,0 s

zużycie paliwa*

8,0 / 6,3 / 7,0

dług. / szer. / wys.

3986 / 1707 / 1493 mm

rozstaw osi

2575 mm

masa własna / dopuszczalna

1100 / 1588 kg

bagażnik w standardzie

288 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1038 l

pojemność zbiornika paliwa

55 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

39,100 zł wersja Authentique 1.2 benz.

cena wersji testowanej

55,350 zł wersja Rip Curl

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński ; Olga Sawska / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!