Skoda Superb 1.8T – AUTO TEST

O klasę wyżej

czas trwania testu: 08-15.10.2007

test na dystansie: 1170 km

Skoda Superb była topowym i najbardziej luksusowym modelem koncernu już w latach 30tych. Produkcję zaczęto dokładnie w roku 1936 w fabryce Mlada Boleslav jeszcze przed II wojną światową. Ostatni Superb zjechał z lini produkcyjnych w 1949 roku. Jednak koncern postanowił ponownie wprowadzić do produkcji pełnoprawną limuzynę. W 2001 roku na targach w Genewie zaprezentowano prototyp pojazdu pod nazwą Montreux. Jednak ostateczny wybór padł na znaną już nazwę Superb i został wypuszczony na rynek jesienią 2001 roku. Skoda przy współpracy z Audi (płyta podłogowa od A6) oraz Volkswagenem stworzyła model godny uznania. W 2006 roku Superb został poddany face liftingowi. Zmianie uległ kształt reflektorów przednich, atrapy oraz świateł tylnych. Właśnie ten model zaprezentujemy w naszym teście.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

STYLISTYKA

Stylistyka Skody znana jest chyba wszystkim. Mocno nawiązuje do Volkswagena Passata B5. Proste, nieco przestarzałe rysy nie robią już piorunującego wrażenia. Mimo to auto nadal pozostaje eleganckie na swój sposób. Wrażenie może robić natomiast długość nadwozia. Rozstaw osi wynoszący prawie 2800 mm mówi sam za siebie.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Z przodu, producent postanowił nie zmieniać wizerunku marki, tak więc jak każda Skoda tak i ta otrzymała charakterystyczną dużą atrapę, z pionowymi listewkami w środku. Prostokątne, zwężające się ku końcom ksenonowe reflektory zawierają w sobie pod chromowaną klapką również spryskiwacze. Zderzak polakierowany w kolorze nadwozia na dolnym środkowym wlocie powietrza został ozdobiony chromowaną listwą. Zabrakło tu tylko reflektorów przeciwmgielnych. W czarnej ochronnej listwie zderzaka znalazło się miejsce dla czujników parkowania. Jednak ze względu na wyższą wersję wyposażenia, nasz egzemplarz został ozdobiony również chromowanymi listwami. Z profilu Skoda wyróżnia się bardzo długimi drzwiami tylnymi z przyciemnianymi szybami.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Przez bok auta przebiega ładna chromowana listwa, oraz chromowane ramki wokół szyb. Klamki oraz lusterka z kierunkowskazami również zostały polakierowane. Uroku dodają również duże, 17 calowe felgi aluminiowe. Z tyłu prawie jak Passat. Rozciągnięte w pionie dwubarwne klosze lamp prezentują się całkiem nieźle. Tablica rejestracyjna swoje miejsce znalazła na środku klapy. Centralnie nad nią logo marki, oraz jedyne minimalne przetłoczenie przebiegające poziomo pod znaczkiem skody. Zderzak z czarną listwą ochronną, oraz chromem w której również znalazły się czujniki parkowania.

WNĘTRZE

W środku również widać upływ czasu, oraz bliźniacze podobieństwo Passata. Tu jednak jest bardzo elegancko i prestiżowo. Wszystko to za sprawą jasnej skórzanej tapicerki. Deska rozdzielcza na górze została wykonana z czarnego, dobrej jakości miękkiego tworzywa, na dole jest w kolorze kremowym. Również dywaniki są w kremowej tonacji. Niezbyt praktycznie, ale ładnie. Ergonomia stoi na wysokim, niemieckim poziomie. Jedyną rzeczą do której można się przyczepić to zbyt nisko umieszczony panel obsługi automatycznej klimatyzacji. Przy włączonym pierwszym, trzecim, lub piątym biegu dostępno niego jest lekko utrudniony. Poza tym jest bardzo prosty i czytelny. Obsługa klimatyzacji nie sprawi nikomu problemów.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Zaraz nad nim swoje miejsce znalazł system audio. Również prosty i czytelny w obsłudze. Ładnym akcentem są chromowane obwódki wlotów powietrza. Taki mały zastrzyk elegancji. Zegary z typowo dla skody „poprzewracanymi” cyferkami również zostały upiększone aluminiowymi ringami. Po lewej duży czytelny okrągły obrotomierz, po prawej prędkościomierz wyskalowany do astronomicznej prędkości jak na te auto 270 km/h. Pomiędzy nimi spory wyświetlacz komputera pokładowego, oraz innych przydatnych informacji. Nad nim wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, oraz wolno opadający wskaźnik poziomu paliwa. Zegary, za wyjątkiem czerwonego wyświetlacza podświetlone są na biało. Reszta przycisków na desce rozdzielczej świecą na zielono.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Miejsca w Superbie nie zabraknie nawet dla bardzo rosłych osób. Z przodu komfort podnosi regulowany podłokietnik. Jednak ilość miejsca z tyłu może wprawić nas w osłupienie. Siadając nawet za wysokim kierowcą, nie ma szans aby nasze kolana dotykały oparcia przedniego fotela. Jest to pierwsze do tej pory auto osobowe w naszym dziale z taką ilością miejsca. Superb zbudowany na płycie podłogowej Audi A6, zostawia je daleko w tyle w tej konkurencji. Można powiedzieć, uczeń przerósł mistrza. Do tego otrzymujemy również podłokietnik. Ciekawostką są 4 przyciski w nim. Służą do sterowania przednim fotelem pasażera. Jeżeli uznamy, że z jakiegoś powodu jednak brakuje nam miejsca możemy sami, elektrycznie odsunąć, czy podwyższyć fotel.

Następnym elementem jest w ciekawy sposób rozkładany podnóżek w oparciu przedniego fotela. Robiąc „dziurę” w oparciu możemy w wygodny sposób zdrzemnąć się z tyłu z wyprostowanymi nogami. Cóż więcej potrzeba do komfortowego podróżowania w przysłowiowej „drugiej” klasie. Producent postanowił jeszcze bardziej rozpieścić pasażerów. W lewych, tylnych drzwiach w specjalnym schowku umieszczono firmowy parasol. Czyżby Skoda sowim modelem aspirowała do typowo biznesowych limuzyn dla prezesów?

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Bagażnik również wzbudza respekt. Regularne kształty i 462 litry pojemność pozwalają na zabranie sporej ilości bagażu. Po złożeniu uzyskamy 945 litrów przestrzeni. Wyjazd na narty, czy przewożenie dłuższych przedmiotów ułatwia nam luk bagażowy z rękawem.

SILNIK

Pod maską pracuje znany szczególnie w świecie tuningu, silnik benzynowy pojemnośći 1.8. Wyposażony został w turbinę, dzięki czemu osiąga moc 150 KM oraz 210 Nm momentu obrotowego. Silnik wystarczający do dynamicznej jazdy. Rozpędzenie auta do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.

Zaletą jest brak efektu turbodziury. Silnik od niskich obrotów dobrze rozpędza auta. Nie ma tu wystrzału od 3 czy 4 tys. obr./min. Motor pracuje równo w całym zakresie obrotów. Spalanie niestety nie należy do najmniejszych. W cyklu miejskim Superb potrafi spalić ok. 12 l/100km. W trasie spalanie spadnie do ok. 7.5 l/100 km. W cyklu mieszanym spalanie wyniosło 9 l/100 km.

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

Skoda Superb 1.8T

PODSUMOWANIE

Zawieszenie czeskiej limuzyny zestrojono wyłącznie z naciskiem na komfort podróżowania. Jest miękkie i przyjazne dla pasażerów. Niestety jest mniej przyjazne dla kierowcy, który chce szybciej pokonywać zakręty. Wtedy auto ma tendencje do dużej podsterowności, w której nie pomagają zbytnio systemy typu ESP. Jeżeli jednak jeździmy spokojnie, jak przystało na limuzynę nie można na nic narzekać. Układ kierowniczy można określić jako precyzyjny. Za to zawieszenie pracuje bardzo cicho i dobrze tłumi nierówności. Również duży rozstaw osi sprawia że nierówności na drodze są mało odczuwalne. Kabina jest dobrze wyciszona, a cichy silnik jest prawie niesłyszalny. Podsumowując Skodą Sperb podróżuje się bardzo komfortowo. Zarówno kierowca jak i pasażerowie po przebyciu nawet kilkugodzinnych podróży nie powinni odczuwać zmęczenia.

Teraz troszkę o kosztach. Przywołując stereotyp, że duże, wygodne i dobrze wyposażone auto musi być bardzo drogie, skoda wyszła naprzeciw wielu klientom. Podstawowa wersja Superba z benzynowym silnkiem 2.0 to wydatek rzędu niecałych 82.000 zł. Prezentowany egzemplarz doposażony w wiele dodatków to znacznie większy koszt. Za te auto trzeba zapłacić niecałe 121.000 zł.

Na pierwszy rzut oka wydaje się to być sporą sumą, jednak po sprawdzeniu aut konkurencji tej klasy, wielkości i wyposażenia cena ta jest naprawdę zadowalająca.

Producent obejmuje auto 2 letnią gwarancją mechaniczną, 3 letnią na lakier oraz 10 letnią na perforację. Przeglądy należy wykonywać co 15.000 km.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1781 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 20

moc maksymalna

110 kW (150 KM) @ 5700 obr/min

moment obrotowy

210 Nm @ 1750-4600 obr/min

zawieszenie przód

wielowahaczowe

zawieszenie tył

belka skrętna z wahaczami wleczonymi

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

220 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

9,5 s

zużycie paliwa*

11,8 / 7,5 / 9.0

dług. / szer. / wys.

4803 / 1895 / 1449 mm

rozstaw osi

2791 mm

masa własna / dopuszczalna

1540 / 2015 kg

bagażnik w standardzie

462 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

945 l

pojemność zbiornika paliwa

62 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km.

cena wersji podstawowej

81,740 zł wersja Classic silnik 2.0 benz.

cena wersji testowanej

120,790 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!