Renault Megane Sport F1 Team R26 – AUTO TEST

Żółta wyścigówka

czas trwania testu: 10-16.10.2007

test na dystansie: 1179 km

Megane II zadebiutował w 2002 roku. Cztery lata później przeszedł delikatny face lifting. Jednak nasza wersja testowa znacznie odbiega od większości Meganów jeżdżących po naszych drogach. Do naszej redakcji trafiła mocno usportowiona wersja o zacnej nazwie Megane Sport F1 Team R26. Brzmi obiecująco. Jak jest w rzeczywistości? Przekonajmy się sami.

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

STYLISTYKA

Stylistyka nowego Megana znana jest już każdemu. W 2002 roku wzbudziła wiele kontrowersji i była wielkim zaskoczeniem. Przez 4 lata Renault zdążyło odnieść sukces i znaleźć wielu nabywców. Tyle, że mowa tu o zwykłej, cywilnej wersji. Nasza jest nieco inna, nie tylko w środku czy pod maską ale i na zewnątrz. Tu dużo się zmieniło. Przede wszystkim większe, masywniejsze zderzaki. Z tyłu umieszczono centralnie dwie końcówki, pięknie, nisko brzmiącego wydechu. Duże 18 calowe felgi z budzącymi respekt oponami Dunlop SP Sport Maxx w rozmiarze 235/40/18 nadają charakteru. Wszystko to ładnie komponuje się z bardzo wyróżniającym kolorem o nazwie Żółty Sirius, który wymaga ponad 6000 zł dopłaty. Do tego auto otrzymało na zderzakach oraz dachu symbol biało-czarnej flagi prosto z torów, która podczas wyścigu jest najpierw pokazywana zwycięzcy, a potem każdemu kierowcy, który przekroczy linię mety.

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

WNĘTRZE

Wnętrze Renault również mocno odbiega od standardowych wersji. F1 przede wszystkim może pochwalić się sportowymi, kubełkowymi fotelami Recaro. Wykonane zostały z czarnej alcantary, oraz skóry. Deska rozdzielcza nie wykazuje sportowych ambicji. Została ozdobiona jedynie srebrnym plastikiem na konsoli środkowej, przez co została nadal funkcjonalna. Znajdziemy na niej panel automatycznej klimatyzacji oraz obsługę systemem audio. Kierownica została obszyta skórą i wyposażona w przyciski obsługujące tempomat, oraz mały sportowy akcencik, obszycie czerwoną nitką wskazujące środek. Wszystkie materiały są wysokiej jakości. Prędkościomierz wyskalowano do 280 km/h co wcale nie jest wielce zawyżoną prędkością. Skalę obrotomierza zamyka duża czerwona ósemka. Pedały oraz podpórka pod lewą noge, wykonane zostały z aluminium. Dużą wadą jest bardzo bliskie umieszczenie pedału hamulca od gazu. Chcąc zdjąć nogę z gazu zahaczamy o spód pedału hamulca. Strasznie uciążliwe i niebezpieczne.

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Plusem natomiast jest spora ilość miejsc z przodu. Z tyłu będzie troszkę gorzej. Wysocy pasażerowie nie poczują się wygodnie. We wnętrzu auto nadal pozostaje praktyczne. Liczne schowki oraz przyzwoity bagażnik o pojemności 330 l nie robą z auta typowej nieużytecznej na co dzień rajdówki.

Silnik

Dopiero tu, poda maską możemy sprawdzić czy wcześniej wspominana nazwa F1 rzeczywiście pasuje do tego auta. Renault umieścił tu turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2.0 l mocy 230 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. Taka moc w aucie ważącym 1355 kg musi wystarczyć. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wyniesie 240 km/h. Jadać F „jedynką” niezależnie od prędkości, redukując bieg o jeden czy dwa niżej jesteśmy wciskani w fotel, a wskazówka prędkościomierza szybko pnie się w górę. Jazda sprawia niesamowitą przyjemność, oraz dostarcza sporej dawki adrenaliny

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Emocje ostudzić może jedynie duże spalanie. Megane w mieście spali nawet do 18l/100 km. W trasie spadnie do 11l/100 km, a w cyklu mieszanym wyniesie ok. 12,8l/100 km. Uzyskanie wyniku poniżej 10l/100 km będzie raczej niemożliwe. Oczywiście uzależnione jest to od naszej prawej nogi. Jednak kto zdecyduje się kupić 230 konne auto i podróżować nim w stylu emeryta?

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

PODSUMOWANIE

Jazda sportowym Meganem na pewno nie należy do najwygodniejszej. Bardzo twardo, sportowo zestrojone zawieszenie jest uciążliwe na naszych drogach. Czujemy każdą, nawet najmniejszą nierówność. Zupełnie jakby auto zostało pozbawione amortyzatorów. Do tego ciasna pozycja w kubełkowym fotelu. Wszystko to sprawia, że nasza mina nie jest za wesoła. Jednak wszystko zupełnie się zmienia po mocnym wciśnięciu pedału gazu. Samochód wyrywa do przodu jak opętany. Swoim głośnym, basowym wydechem i przyśpieszeniem wywołuje niesamowite emocje. Wtedy dopiero dociera do nas po co te sztywne nastawy zawieszenia i ciasne fotele. Zabawa zaczyna się dobre. Pokonując zakręty, czujemy się jak w gokarcie. Auto wydaje się przeczyć prawom fizyki. Każdy zakręt jest pokonywany z łatwością oraz wielką precyzją. Gorzej jest w koleinach. Tu trzeba się sporo napracować, abyśmy podążali w obranym przez siebie kierunku.

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Renault Megane Sport F1 Team R26

Reasumując, Megane F1 to idealne wybór na tzw. samochód zabawkę. Stworzonym miejscem dla niego jest tor, lub pusta autostrada. Dopiero wtedy pokaże nam na co go stać. Można również wybrać się na wczasy we dwoje czy dojeżdżać nim do pracy. Tylko czy w zatłoczonym mieście sprawi nam frajdę z jazdy? Raczej nie.

Jednak taka zabawka do tanich nie należy. Za podstawową wersję należy zapłacić równe 110.000 zł. Nasz testowy egzemplarz doposażony został jedynie w żółty lakier oraz ksenonowe reflektory, przez co cena wzrosła o 9.250 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 1998 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

169 kW (230 KM) @ 5500 obr/min

moment obrotowy

310 Nm @ 3000 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

240 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

6,5 s

zużycie paliwa*

17,5 / 11,0 / 12,8

dług. / szer. / wys.

4228 / 1777 / 1437 mm

rozstaw osi

2625 mm

masa własna / dopuszczalna

1355 / 1800 kg

bagażnik w standardzie

330 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1190 l

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km.

cena wersji podstawowej

110,000 zł wersja Sport F1 Team R26

cena wersji testowanej

119,250 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment