Toyota Yaris 1.0 – AUTO TEST

1 sierpnia 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
toyota-yaris-2007-1

Jak nie Toyota

Toyota Motor Corporation w 2005 roku przedstawiła drugą generację kompaktowego Yarisa. Auto mające zaledwie 3750 mm długości, pochodzące z segmentu B, w nadwoziu typu hatchback jest adekwatne do swojego przeznaczenia. Jego małe wymiary sprawiają, że idealnie wpasował się w środowisko miejskie. Większości kojarzy się z akwizytorskim pojazdem.

STYLISTYKA

Pięciodrzwiowa Toyota zaskakuje przede wszystkim wyglądem z przodu. Zastosowano tutaj wszelkie możliwe tricki mające na celu zwiększenie powierzchni wnętrza. Najdoskonalszą, innowacyjną formułą było przesunięcie przedniej szyby.

Uwagę testowany kompakt zwraca przede wszystkim ze względu na nieduże rozmiary maski kryjącej pod sobą najlżejszą dostępną na rynku jednostkę benzynową (67 kg) oraz rozległy zderzak w kolorze nadwozia. Choć światła przednie Yarisa z przodu wydają się prostokątne, to złudzenie to znika, gdy wzrok kierujemy na jego linię boczną. Tutaj zauważamy, że lampy rozmywają się ku nadkolom. Charakterystyczny look auta to zasługa przede wszystkim równoległych przetłoczeń na masce wywołujących wrażenie dynamizmu. Zadarty nosek Yarisa stanowi chromowane logo Toyoty. W testowanym modelu projektanci zastosowali nienaganne kołpaki a rozmiar wynosi zaskakująco aż 14 cali, co wzmocniło optycznie jej pozycję.

Drzwi Toyoty pozbawiono wszelkich udziwnień, przez co jej sylwetka nabrała gładkości. Od tej strony Yaris chwalimy za kształtnie wyprofilowane, sferyczne szyby. Lusterkom bocznym i klamkom nadano kolor czarny, co kontrastowo dopasowano do czerwonego lakieru. Projekt klapy bagażnika został zainspirowany nowoczesnością i aktualnymi trendami. Śmiałe łuki i kąty w efekcie przysporzyły autu gorącego temperamentu. Szeroka szyba maksymalnie ułatwia widoczność. Kształt lamp tylnich rozpoczyna delikatny łuk a zamyka ostry, wygięty kąt.

WNĘTRZE

Wnętrze Yarisa jest dosyć chłodne ze względu na materiały, z jakiego zostało wykonane. Na szczęście tę ponurą wizję rozjaśniają dodatki z plastiku w kolorze srebrnym. Za prostą, małą kierownicą zainstalowano użyteczny schowek. Miejsce na niego uzyskano z uwagi na umieszczenie elektronicznego, trójwymiarowego prędkościomierza oraz innych wskaźników w panelu centralnym w kolorze srebrnym. W nim znajdziemy również proste w obsłudze radio oraz wielofunkcyjną klimatyzację. Ten istotnie nowoczesny element nadaje autu charyzmy i indywidualizmu.

Z lewej i prawej strony pokręteł klimatyzacji jak również u dołu znalazło się trochę miejsca na drobiazgi w postaci małych półeczek. Mówiąc o schowkach należy też wspomnieć o tym całkiem pojemnym naprzeciw pasażera. Na ciemnych drzwiach widnieją srebrne listwy oraz przyciski, dzięki którym mamy możliwość elektrycznego sterowania przednimi szybami. Obok głośników możemy przewieść małą butelkę napoju, ponieważ miejsce na nią zostało specjalnie wyprofilowane. Jak na auto kompaktowe Toyota postarała się zapewnić pasażerom jak najwięcej komfortu.

Przednie fotele pokryte ciemną tapicerką z motywem drobnych kwadratów są dosyć przyzwoite, chociaż ze względu na ich kształt nie grzeszą dobrym trzymaniem bocznym. Regulowane są w zaledwie w dwóch płaszczyznach. Między nimi znajduje się również miejsce na butelkę. Yaris jest w rzeczywistości samochodem 5-osobowym. Producent pozbawił auto uciążliwego tunelu środkowego, przez co uzyskał dodatkowe miejsce na nogi dla osoby podróżującej po środku. Przestrzeń bagażowa wynosi 363 l. Dzięki niekonwencjonalnemu systemowi Toyota Easy Flat możemy w łatwy sposób złożyć tylne siedzenia, co reasumując tworzy nam równą powierzchnię wynoszącą 1086 l. Toyota Yaris w testach EuroNCAP uzyskała maksymalną ilość gwiazdek. Osiągnięto to dzięki trzypunktowym pasom bezpieczeństwa, systemowi minimalnej deformacji kabiny oraz systemowi ochrony kręgosłupa przy współpracy poduszek powietrznych.

SILNIK

Nasza Toyota została wyposażona w najmniejszy z całej, dostępnej gamy silników. Pod maską znalazł się jedno litrowy benzyniak o mocy 69 KM i zaledwie 93 Nm momentu obrotowego. Po takich parametrach na pewno nie można wiele oczekiwać, ale nie jest źle. Sporym zaskoczeniem była jego elastyczność. Autko przyśpieszało bez oporów na 5 biegu już od 50 km/h. Nieco gorzej wygląda sprawa przyśpieszenia od 0 do 100 km/h. Do tego potrzebne nam będzie całe 16 sekund, zaś prędkość maksymalna wyniesie ok. 160 km/h. Nienajlepsze osiągi rekompensuje nam za to spalanie. Niecałe 7 l oleju napędowego na 100 km w mieście, 5,1 l na trasie i ok. 6 l w cyklu mieszanym jest wynikiem do zaakceptowania.

PODSUMOWANIE

Mała Toyota niewątpliwie jest autem miejskim. Prowadzi się pewnie i precyzyjnie, aczkolwiek nie przy autostradowych prędkościach. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności nawet na złych nawierzchniach. Szybkie pokonywanie zakrętów, wychyla dość mocno nadwozie Yarisa. Reasumując. Za niewielkie pieniądze otrzymamy nową, niezawodną, sprawdzoną Toyotę. Jednak, jeżeli ktoś zdecyduje się na zakup auta do użytku bardziej rodzinnego, który ma służyć tak samo w mieście jak i w trasie nie powinien brać pod uwagę tej jednostki napędowej.

Na szczęście producent oferuje wyższy silnik benzynowy poj. 1.3 oraz turbodoładowanego diesla o poj 1.4 l. Yaris w zestawieniu z tymi silnikami powinien zadowolić nie jednego nabywcę. A nasza wersja silnikowa będzie idealnym rozwiązaniem do poruszania się po zatłoczonych, polskich miastach.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzyna / 998 cm³

układ / liczba zaworów

R3 / 12

moc maksymalna

51 kW (69 KM) @ 6000 obr/min

moment obrotowy

93 Nm @ 3600 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona, stabilizator

zawieszenie tył

belka skrętna pełniąca także funkcje

stabilizatora

napęd

oś przednia

skrzynia biegów manualna,

5-biegowa

prędkość maksymalna

160 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

16 s

zużycie paliwa*

6,9 / 5,1 / 5,7

dług. / szer. / wys.

3750 / 1695 / 1530 mm

rozstaw osi

2460 mm

masa własna / dopuszczalna

980 / 1440 kg

bagażnik w standardzie

272 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

737 l

pojemność zbiornika paliwa

42 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

3 lata lub 100.000 km

przeglądy

co 15 tys. km

cena wersji podstawowej

40,200 zł wersja Terra nadwozie 5d.

cena wersji testowanej

b/d

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment