Renault Laguna GT 2.0T – AUTO TEST

13 sierpnia 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
renault-laguna-gt-2007-1

Uturbiona Lagunka

Renault Laguna był pierwszym samochodem osobowym, który w testach EuroNCAP uzyskał wynik aż pięciu gwiazdek. W 2005 roku model przeszedł lifting i chociaż zmiany były nie wielkie to i tak zdążył podbić serca amatorów zwinnych aut z werwą. Wrażenia z jazdy Laguną w testowanej wersji po prostu mówią same za siebie, a raczej nic nie mówią, wprawiają w otępienie. Krótko mówiąc szok.

STYLISTYKA

Lagunę osobiście uważam za najładniejszy pod względem wizualnym pojazd marki Renault. Auto zawdzięcza to przede wszystkim śmiałym kształtom oraz napiętym liniom, które dodają mu polotu. Dynamiczny charakter to zasługa nie tylko sportowej stylizacji, a także uduchowionego serca, ale o tym później. Rasowy design auta to twór osiągnięty w skutek połączenia innowacyjnych pomysłów z inteligentną pracą. Długa, dosyć płaska maska Laguny z drobnymi przetłoczeniami nadaje jej solidności i siły.

Rozciągnięte ku bokom smukłe, ksenonowe reflektory ozdobione zostały chromowanymi listwami. Aerodynamiczną formę auta uzyskano dzięki prostemu zabiegowi polegającemu na pomalowaniu zderzaków, lusterek bocznych oraz listew i klamek na srebrny kolor karoserii. Oprócz tego znaczącą rolę odgrywa tutaj wyprofilowanie linii bocznej tzn. drzwi i szyb oraz uformowany w łagodny łuk dach. W przednim zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne, w tylnim czujniki cofania. Oko cieszy każdy szczegół. Istotną rolę odgrywają finezyjne, aluminiowe 17 calowe felgi.

Projekt tylnich lamp utworzył poziomą linię równoległą do sportowego, nieprzerośniętego kształtem spojlera. Powyżej na stosunkowo niewielkiej szybie działa krótka wycieraczka. Nie za duża wielkościowo jest też klapa bagażnika. Na jej środku umieszczono chromowane logo Renault i napis „Laguna”. Wyżej błyszczy światło stopu.

WNĘTRZE

W Lagunie GT dominuje czerń i aluminium. Najdrobniejsze detale dopracowano z pasją. Funkcjonalną kierownicę z przyciskami obsługi radia ozdobiono imitacją metalu. Czytelne, duże zegary z czerwonym podświetleniem podkreślają agresywnego ducha auta. Aluminiowa listwa na konsoli środkowej ciągnie się przez całą szerokość samochodu. Wyżej mieści się nie za duża budka z ekranem nawigacji oraz wyświetlająca większość funkcji auta. Bardzo przydatny okazał się system głośnomówiący obsługiwany dzięki połączeniu Bluetooth.

Zgranie telefonu z autem to iście komfortowe i praktyczne rozwiązanie. Ciemna i prosta konsola środkowa zawiera w sobie radio oraz wielofunkcyjną klimatyzację. Gałka zmiany biegów ma kolor chromu. Jak każde Renault Lagunę wprawiamy w rozruch przy pomocy systemu „keyless” (ang. Bez kluczyka) czyli za pomocą karty. Przed fotelem pasażera mamy do dyspozycji całkiem spory schowek. Drzwi udekorowano czarną skórą i chromem. Nawet ciemnym dywanikom nadano charakteru poprzez czerwoną obwódkę. Pomiędzy fotelami zawarto zmyślny podłokietnik ze schowkiem. Przed nim joystic sterujący całą elektroniką auta. W Lagunie siedzi się nisko. Sportowe fotele zapewniają maksimum trzymania bocznego. Bogata wersja Laguny nie mogła nie mieć skórzanych, wentylowanych foteli. Dodatkowo zszywano je czerwoną, kontrastową nicią. Nie oszczędzono jej także elektrycznego sterowania.

Tylnia kanapa również okazała się bardzo wygodna. Komfort pasażerów drugiej klasy podnosił funkcjonalny podłokietnik. W oparciach przednich foteli mieliśmy możliwość przewożenia np. gazet w praktycznych kieszeniach. Elastyczne zagłówki dla każdego z pasażerów umożliwiały wygodne podróżowanie. Laguna wyposażona została w całą gamę systemów zapewniających bezpieczną jazdę. Należą do nich ESP zapewniający kontrolę nad torem jazdy, ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych, odpowiadający za bezpieczne hamowanie ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania Ebr. Auto koryguje wszelkie błędy przy współpracy świateł przeciwmgielnych, ksenonowych reflektorów o zmiennym zasięgu ze spryskiwaczami i systemem kontroli ciśnienia w oponach, sygnalizującym przebicie opony lub nieprawidłowy poziom ciśnienia.

SILNIK

Tu dopiero Laguna pokazuje pazur. Pod maską „wciśnięto” dwu litrową, turbodoładowaną jednostkę o mocy bagatela 205 KM i równym 300 Nm momentu obrotowego. Jednostka godna pochwały. Jedynym minusem, o którym wspomnę na samym początku to oczywiście spora turbodziura. Do 3 tyś. obrotów nie odczujemy że jedziemy ponad 200 konnym autem. Jednak gdy przekroczymy magiczną dużą trójkę na obrotomierzu bestia budzi się do życia. Lekko wciskając pasażerów w fotel rozpędza srebrne GT do setki w 7 sekund.

Prędkość maksymalna wynosząca 235 km/h powinna większości wystarczyć. Sześciobiegowa, oczywiście manualna skrzynia biegów pracuje dosyć ciężko i precyzyjnie jak przystało na GT. A co ze spalaniem? Jak wiadomo sport kosztuje. Tak samo jest w tym przypadku. W mieście do naszej „renówki” musimy wlać niewiele ponad 12 l na każde 100 km. W trasie wynik spadnie do 7 litrów a w cyklu mieszanym powinniśmy uzyskać wynik minimalnie mniejszy od 9 litrów na 100 km.

PODSUMOWANIE

Lagunę GT prowadzi się precyzyjnie i komfortowo, jednak przy mocnym wdepnięciu pedału gazu należy mocniej przytrzymać kierownicę, ponieważ ta ma tendencję do dosyć mocnego „wyrywania”. Poza tym i mocą drzemiącą pod maską nie odczujemy żadnej różnicy czy dyskomfortu względem „cywilnej” wersji. Laguna GT idealnie nadaje się na duży, komfortowy samochód rodzinny. Potencjalny nabywca poszukujący szybkiej, powinien tym przypadku dyskretnej limuzyny powinien skupić się na tym modelu. Krótko mówiąc, nasze GT to połączenie francuskiego „miękkiego” komfortu i dużej, iście japońskiej mocy. To wszystko za „jedyne” 128,500 zł. Cena na pewno nie mała. Niestety, coś za coś. Pocieszająca może być cena podstawowej wersji GT, która wyniesie 114,550 zł.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzynowy / 1998 cm³

układ / liczba zaworów R4 / 16
moc maksymalna

150 kW (205 KM) @ 5000 obr/min

moment obrotowy

300 Nm @ 3750 obr/min

zawieszenie przód

kolumny McPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

235 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

7,1 s

zużycie paliwa*

12,3 / 7,0 / 8,8

dług. / szer. / wys.

4598 / 1774 / 1433 mm

rozstaw osi

2748 mm

masa własna / dopuszczalna

1320 / 1950 kg

bagażnik w standardzie

430 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1340 l

pojemność zbiornika paliwa

68 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 20 tys. km

cena wersji podstawowej

114,550 zł podstawowa wersja GT

cena wersji testowanej

128,500 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!