Niedawno dostaliśmy w swoje ręce kolejnego malucha. Tym razem był to zaledwie 3,43 metrowy Peugeot 107. Projektanci stworzyli samochód pełen optymizmu i wiary.
Testując autko zauważyliśmy, że zwracać uwagę potrafią nie tylko nie tylko piękne limuzyny z dużymi silnikami. Jakież zdziwienie pojawiało się w oczach ludzi, gdy przecinaliśmy szosy kipiącym energią 107. Niewątpliwie jest on modelem niekonwencjonalnym i bezprecedensowym.
STYLISTYKA
Peugeot 107 to zwinny i zawsze uśmiechnięty samochodzik z dużym potencjałem. Ma w sobie werwę i kryje wielki potencjał. Ten zdumiewający kompakt to wprost idealny mieszczuch. Zmieści się wszędzie tam gdzie wydaje się to niemożliwe, ułatwia poruszanie się w zatłoczonych miastach a przy tym wszystkim jest przestrzenny.
Najbardziej charakterystyczną cechą wizualną Peugeot’a 107 jest jego rozkoszny uśmiech. Kształtuje go sferycznie wyprofilowany, duży wysunięty mocno poza linię maski zderzak, oczywiście w kolorze nadwozia. Nad nim nie trudno zauważyć chromowane, prestiżowe logo producenta. Testowany model ma niesamowicie duże, piękne i szeroko otwarte oczy. Reflektory mają kształt trójkąta i wysmuklają się ku środkowi auta. Są rozciągnięte na długości całej, miniaturowej maski. Zauważamy także delikatny łuk. Ten element stylistyczny jest bardzo znany w projektach designerów Peugeota.
Przednia szyba została zaprojektowana tak, aby kierowcy nie mogli narzekać na słabą widoczność. Zainstalowano tutaj zaledwie jedną wycieraczkę, co w zupełności wystarcza podczas ulewy. Biorąc pod uwagę gabaryty auta można powiedzieć, że szyba jest spora. Ten sam fakt stwierdzam patrząc na jedną parę skrzydlatych drzwi. Z kolei w tym elemencie zadbano o estetykę. Klamki i owalne, boczne lusterka mają kolor nadwozia. Zamieszczono tutaj także czarną listwę boczną zapobiegającą uszkodzeniom. Ciekawy kształt nadano tylniej, bocznej szybie. Jest ona bardziej geometryczna niż przednia – o aerodynamicznym kształcie. Dach auta jest wygięty w delikatny łuk. Klapę bagażnika stanowi w całości szyba. Na niej widzimy logo Peugeot’a. Umieszczono tu również tylnią wycieraczkę oraz światło stopu. Tylnie reflektory mają kształt pionowych trójkątów. Czarny zderzak jest tak samo jak przedni – duży i wysunięty.
WNĘRZE
W tym momencie postaram się rozwiać wasze wątpliwości dotyczące komfortu w modelu 107. Choć auto z zewnątrz wydaje się małe, to ilość miejsca wewnątrz może zszokować. Dyskomfort na pewno nie dokuczy kierowcy i pasażerowi z przodu. Fotele są wszechstronnie regulowane i wygodne. Tapicerka ma szarawy odcień. Na pochwałę nie zasługuje jednak trzymanie boczne. Przy szybszej jezdzie możemy obić sobie łokcie o wykończone ładnym kawałkiem plastiku drzwi. Bo pozostała ich część to goła blacha. Lwiątko mimo swojej ceny nie jest tandetne. Projektanci nadali mu intrygujący design. To pokusa, której nie możemy się oprzeć.
Kierownicę wykonaną również z plastiku zdobi jedynie chromowane logo marki. Za nią, w małej budce umieszczono wskaźnik prędkości. Do tego z lewej strony doklejono do niego obrotomierz. Taki widok nasunął nam myśl jakby projektanci zapomnieli o nim i umieścili go ot tak, „aby był”. Panel konsoli środkowej ma wszystko, czego potrzebujemy. Znajdziemy tam funkcjonalne, proste w obsłudze i względnie grające radio oraz sterowanie klimatyzacją, które nocą podświetla się na pomarańczowo. Kolor nie drażni w oczy, ale prześwitujący plastik nie zasługuje na pochwałę. Nad radiem i pod klimatyzacją możemy położyć kilka drobiazgów na całkiem sporych półeczkach. Przed skrzynią biegów postawimy także w przeznaczonym na to miejscu dwa kubki na napoje. Po zewnętrznej stronie deski rozdzielczej znalazły swoje miejsce nawiewy powietrza. Klamki wewnętrzne mają kolor srebrny jednak musimy się przyzwyczaić do nietradycyjnego otwierania drzwi. Tylnia kanapa jest dosyć krótka i znajdą tam miejsce tylko dwie osoby. Z tego względu na dalszą podróż zalecamy wziąć poduszki. Fotele są szerokie, z zagłówkami.
Należy podkreślić, że Peugeot 107 jest jednym z najbardziej bezpiecznych w swojej klasie autem. W testach EuroNCAP otrzymał aż cztery gwiazdki. Miejsce w kabinie pasażerskiej uzyskujemy kosztem bagażnika. Jego pojemność wynosi 103 litry.
SILNIK
Jednostką napędową małego lwa jest mniej drapieżny silniczek benzynowy o pojemności 1 litra, aczkolwiek o wcale nie małej mocy, bo może pochwalić się 68 KM i 93 Nm momentu obrotowego. Ze względu na to, że jest to silnik trzy cylindrowy, nie cechuje się wysoką kulturą pracy. Na wolnych obrotach odczuwalne są spore wibracje, a przy nawet wolnej jeździe jest po prostu głośny. Osiągi małego 107 nie powalają na kolana. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 14 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 155 km/h. Ale coś za coś. Na pochwałę zasługuje umiarkowany apetyt na paliwo. Spalanie w mieście wyniosło 6,2 l /100 km, poza miastem tylko 4,5 l/100 km, a w cyklu mieszanym 5,3 l/100 km.
WRAŻENIA Z JAZDY
Nowy Peugeot to idealne, miejskie autko, raczej dla płci pięknej. Komfort podróżowania jest dobry dla dwóch osób z przodu. Z tyłu próżno go szukać, przy tym na tylnej kanapie dobiegają do nas najróżniejsze dźwięki, wydaje się jak by tył nie był wygłuszony. Zawieszenie zestrojono dość twardo, ale nie jest to strasznie dokuczliwe. Auto dobrze trzyma się drogi. Minusem są niezbyt skuteczne hamulce. Zatrzymanie auta ze 100 km/h zajmuje 43,5 m.
PODSUMOWANIE
Nastawiając się na zakup małego Peugeota trzeba liczyć się z tym, że auto nie nadaje się zbytnio w trasy. Przy tym nie ma praktycznie bagażnika. Tak, więc będzie to idealny wybór dla mam, odwożących dzieci do szkoły i robiących po drodze nieduże zakupy.
Prezentowanego lwa nabędziemy za 40,750 zł. Suma nie mała. Jednak podstawową wersję kupimy już za 31,800 zł co może być zachęcające.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
benzyna / 998 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R3 / 12 |
moc maksymalna |
50 kW (68 KM) @ 6000 obr/min |
moment obrotowy |
93 Nm @ 3600 obr/min |
zawieszenie przód |
typu pseudo Mc Pherson ze stabilizatorem przechyłów |
zawieszenie tył |
belka typu “półsztywnego” z wahaczami wleczonymi bez drążka skrętnego |
napęd |
oś przednia |
skrzynia biegów |
manualna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
155 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
14 s |
zużycie paliwa* |
6,2 / 4,5 / 5,3 |
dług. / szer. / wys. |
3430 / 1655 / 1470 mm |
rozstaw osi |
2340 mm |
masa własna / dopuszczalna |
865 / 1180 kg |
bagażnik w standardzie |
130 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
712 l |
pojemność zbiornika paliwa |
35 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
3 lata lub 100 tyś. km. |
przeglądy |
co 15 tys. |
cena wersji podstawowej |
31 800 zł |
cena wersji testowanej |
40,750 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!