BMW X3 3.0sd – AUTO TEST

29 lipca 2007
tekst: Olga Sawska, Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
bmw-x3-2007-1

Wygodna wyścigówka

Koncern BMW po raz kolejny dumnie podnosi poprzeczkę swoim konkurentom. Nowe BMW serii X3 w najmocniejszej wersji silnikowej 3.0 sd, z niemalże najbogatszym wyposażeniem to wydatek blisko 300 000 zł. Testowany model należy do aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Zdecydowanie samochód z tak prestiżową nazwą musi dostarczać swojej klienteli maksimum pozytywnych doznań. Z tego właśnie względu marka podąża innowacyjnym tropem goniącym za współczesnością, dokłada wszelkich starań, aby sprostać wyzwaniu i oczekiwaniom.

Wartościową cechą X3 jest przede wszystkim jego plastyczność, w znaczeniu umiejętnego dostosowywania się do wszelkich warunków jezdnych. Auto dzięki swoim nowoczesnym systemom jest inteligentne, zdolne do wyprowadzenia kierowcy z każdej wątpliwej sytuacji. BMW z każdym swoim krokiem stara się przekraczać granicę możliwości.

STYLISTYKA

Dynamizm drzemiący we wnętrzu BMW X3 uzewnętrznia przede wszystkim jego wysokie zawieszenie i pozycja za kierownicą gwarantująca maksimum bezpieczeństwa. Kieruję serdeczne przeprosiny do czytelników za to liche powtórzenie, ale patrząc na to auto przychodzi mi na myśl tylko jedno słowo – maksimum. BMW to po prostu najwyższy wymiar zintegrowanej idei. Testowany „szatan” kumuluje w sobie full klasy, full gracji i pełen komfort. BMW X3 zawsze przoduje na rynku, co przede wszystkim zawdzięcza swojemu hybrydowemu charakterowi – zwinności auta sportowego, zmyślności i wygodzie aut segmentu limuzyny oraz funkcjonalności SUV’ów.

Cóż więcej? Ambicje projektantów o wykreowaniu pojazdu przekraczającego granicę wyobraźni osiągnęły sukces. BMW to finezyjna kompozycja trafiająca w głąb serca właścicieli.

Wygląd zewnętrzny zapiera oddech w piersiach. Dzieje się tak z uwagi na to, że atletyczną sylwetkę auta tworzą mocno zarysowane linie. Aerodynamiczny przód auta to zasługa łagodnie wyprofilowanej maski, która doskonale spasowuje się pozostałymi elementami. Jej kształt zakłócają dystyngowane przetłoczenia. Agresywna osobowość X3 to wynik połączenia ogromnej, chromowanej atrapy oraz drapieżnych biksenonowych reflektorów adaptacyjnych doświetlających zakręty, których praca polega na analizie kontu skrętu przez komputer centralny. Ksenonowe moduły reflektorów po idealnym obliczeniu skrętu są zdolne do obrócenia o 15 stopni. Siłę auta potęgują jego gabaryty. Aby pod maską X3 skryć tak potężny silnik i zachować proporcje estetyczne długość samochodu sięga blisko 5 m, a szerokość to niecałe 2 m.

Rozległą powierzchnie mają również lusterka boczne. Na dachu zainstalowano funkcjonalne relingi przypominające o terenowych alternatywach auta. Przyjemnym zaskoczeniem był nietuzinkowy sposób otwierania drzwi, bowiem klamki podnosimy ku górze. Choleryczny temperament to także zasługa wizualna. Potwór ważący dokładnie 1730 kg opiera się na smukłych chromowanych 18 calowych felgach o niskim profilu. Ze względu na wysokość BMW z boku umieszczono praktyczny próg. Tył auta wygląda jakby został ułożony z klocków. Prostokątna szyba, prostopadła do niej lotka ze światłem stopu, geometryczny kształt przejrzystych świateł tylnich oraz wyprofilowany pod kątem 90 stopni zderzak to opis celująco matematyczny. Piękną sprawą jest możliwość oglądania nieba dzięki obiecującemu szyber dachowi.

WNĘTRZE

We wnętrzu projektanci kontynuują śmiały design. Wykonane z najlepszej jakości materiałów wnętrze przypomina o klasie w sposób dostrzegalny a jednocześnie pozwala zapomnieć o przebytych kilometrach dzięki propagowanemu przez markę komfortowi. BMW dopracowała perfekcyjnie każdy szczegół. Przykładem tego kunsztownego dzieła jest właśnie X3. Kierownicę obszyto miękką skórą, starannie tworząc wszystkie szwy. Umieszczono na niej przyciski sterowania radiem oraz tempomat. Ekskluzywny styl i projekt wnętrza tworzą elementy wykonane z matowego metalu m. in. listwa wzdłuż konsoli środkowej, schowek tuż pod wielofunkcyjnym radiem, gałka zmiany biegów oraz filigranowe, szykowne klamki i wygięta listwa z przeznaczeniem trzymania się. Z nimi fascynująco komponuje się czarna tapicerka. Pełnię wdzięku dopełniają skórzane fotele z wszechstronną regulacją.

Elektrycznie sterujemy tutaj nie tylko odległość od wykonanej z miękkiego materiału deski ze schowkiem, ale także wysokość zagłówka. Nieopisany komfort to także „łamanie” foteli pasażerów pierwszej klasy w połowie wysokości pleców oraz pompowanie ich nieco niżej, w części lędźwiowej. Dodatkowo fotel kierowcy posiada 3 pamięci indywidualnych ustawień. Pomiędzy nimi umieszczono wygodny podłokietnik.

Przejdźmy do szczegółów. Nafaszerowane elektroniką X3 to kwestia nie tylko zwiększenia bezpieczeństwa, ale także możliwość czerpania przyjemności z jazdy przy minimalnym stopniu wysiłku. W kształtnej konsoli centralnej do jazdy przygotowuje się również automatycznie odwracany monitor wszechstronnej stacji medialnej. Nieco niżej zainstalowano proste w obsłudze radio. Jak na tę klasę przystało w standardzie otrzymujemy wysokiej klasy nienaganne nagłośnienie. Ponadto niezastąpiona, automatyczna klimatyzacja oferująca całą gamę wyborów oraz przydatne zimą podgrzewanie foteli.

Dodam jeszcze kilka słów o bezpieczeństwie. Całkowitą energię zderzenia pochłania karoseria wykonana w całości ze stali. X3 w standardzie wyposażono w 6 poduszek powietrznych oraz trzypunktowe, automatyczne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły naciągu.

Mieliśmy okazję testować auto na górzystym terenie. Oprócz tego, ze stanowiło to niesamowitą frajdę doświadczyliśmy również jak X3 inteligentnie zachowuje się podczas zjeżdżania ze stromych zboczy. HDC, czyli układ kontroli zjazdu ze wzniesień indywidualnie uruchamia hamulce kół, eliminując w ten sposób ześlizgnięcie się auta i utratę poziomu.

SILNIK

Po prostu genialnie. Te słowa wystarczą do opisania jednostki napędowej BMW. Dokładnie chodzi o zamontowany w testowym modelu, wysokoprężny silnik o pojemności 3 litrów i mocy aż 286 KM i 580 Nm momentu obrotowego. Przyśpieszenie, elastyczność i dźwięk zapierają dech w piersiach. Rozpędzenie prawie dwu tonowej „x trójki” zajmuje niewiele ponad 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Elastyczność stoi na najwyższym poziomie. Jadąc z prędkością rzędu 140 km/h wciskając gaz w podłogę, dosłownie w mgnieniu oka na prędkościomierzu ujrzymy ponad 200 km/h Wyniki godne aut sportowych.

Do tego wszystkiego otrzymujemy 6 biegową, automatyczną skrzynię biegów. Patrząc na osiągi, lepiej nie myśleć o spalaniu. Nic bardziej mylnego. I tu BMW potrafi zaskoczyć. W mieście, mała terenówka zadowoliła się 12 litrami oleju napędowego na 100 km. W trasie spalanie spadło do poziomu 9,2 l/100 km, a w cyklu mieszanym wyniosło 10,2.

WRAŻENIA Z JAZDY

Jazda BMW to sama przyjemność. Zawieszenie zestrojono dość twardo, co na pewno nie wpływa na poprawę komfortu. Poprawia natomiast prowadzenie. W zakrętach auto sprawuje się wzorowo. Przyczynia się do tego również stały napęd na 4 koła (40% przód, 60% tył) jak również wszelkie systemy kontroli trakcji. Zjeżdżając na bezdroża też nie powinniśmy napotkać większych problemów. Przejazd przez nierówności, czy podjazdy pod duże wzniesienia X3 pokonuje bez oporów.

PODSUMOWANIE

Cena prawie 300 tyś. zł. na pewno nie przyciągnie całej rzeszy nabywców naszym kraju. Ale gdy ktoś zdecyduje się na zakup X3 z pewnością nie będzie żałował tej decyzji. Otrzyma niewielką terenówkę, ze sportowym charakterem i trzema magicznymi literkami w swoim niebiesko-białym logo.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 2993 cm³

układ / liczba zaworów

R6 / 24

moc maksymalna

210 kW (286 KM) @ 4400 obr/min

moment obrotowy

580 Nm @ 1750-2250 obr/min

zawieszenie przód

niezależne

zawieszenie tył

niezależne

napęd

stały 4×4 (60% tył, 40% przód)

skrzynia biegów

automatyczna, 6 biegowa

prędkość maksymalna

245 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

6,5 s

zużycie paliwa*

12,0 / 9,2 / 10,2

dług. / szer. / wys.

4569 / 1987 / 1674 mm

rozstaw osi

2795 mm

masa własna / dopuszczalna

1950 / 2460 kg

bagażnik w standardzie

480 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

pojemność zbiornika paliwa

67 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30 tys. km.

cena wersji podstawowej

232,700 zł

cena wersji testowanej

298,549 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment