Skoda Fabia II 1.9 TDI – AUTO TEST

24 czerwca 2007
tekst: Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
skoda-fabia-ii-2007-1

Grzeczny Czech

W maju odbyła się premiera jednego z najbardziej udanych modeli Skody. Fabia, której sprzedaż w ostatnich latach dobiła 150 tys. sztuk została śmiało zmodernizowana. Auto nabrało mocnego charakteru i wdzięku.

STYLISTYKA

Patrząc na Fabię z przodu zauważamy jej podobieństwo do wcześniejszego modelu premierowego – Roomstera. Maska obu samochodów jest reprezentatywna. Nowy, innowacyjny design podkreśla, że Skoda podąża za trendami i nadąża za wymaganiami klientów.

Fabia to zaprojektowany z pomysłem, kompaktowy samochód, który swoją sylwetką znacznie odbiega od schematów. Elementem wzbudzającym zainteresowanie są duże, nowatorskie, skrętne reflektory, które swoim kształtem dodają autu dynamiki. Spoglądając na maskę testowanego modelu od razu orientujemy się, że mamy do czynienia ze Skodą.

Charakterystyczne dla marki przetłoczenia i chromowana obwódka atrapy chłodnicy z prostym grilem nadają autu pikanterii. Oprócz tego w Fabii zainstalowano reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Miało być pożytecznie jednak takie rozwiązanie sprawia wrażenie jakby były wadliwe. Przedni i tylni zderzak mają kolor nadwozia, czyli krwawą czerwień.

Projekt dachu jak i linia okna tylnych drzwi sprawiają, że Fabia jest jeszcze bardziej oryginalna. Oba elementy są całkowicie płaskie, pozbawione zbędnych udziwnień. Elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka i klamki zewnętrzne są lakierowane, przez co świetnie komponują się z niekonwencjonalną całością. Testowane auto zaopatrzono w listwy boczne zapobiegające drobnym uszkodzeniom. Srebrne dodatki w Skodzie to elementy dekoracyjne, podnoszące poziom atrakcyjności. Całkowita masa Fabii opiera się na szesnastocalowych, aluminiowych felgach. Wyrazista, ostra linia klapy bagażnika i nie za duża szyba podkreślają zwinność auta. Dla poprawienia aerodynamiki dodatkowo zamontowano niedużą lotkę w kolorze nadwozia. Tylnie zespolone reflektory zachodzą na boki auta. Tworzą charakterystyczny dla marki kształt litery „c”.

WNĘTRZE

Fabia kusi i cieszy. W jej wnętrzu znajdziemy absolutnie wszystko. Producent zadbał, aby każdy użytkownik czuł się w niej komfortowo. Niezależnie od gustu możemy odnaleźć w niej wygodne rozwiązanie dla siebie.

Trzyramienna kierownica auta wykonana jest z przyzwoitej jakości materiałów. Oczywiście wyposażono ją w airbag. Bezpieczeństwo to kwestia niepodlegająca wątpliwościom. W Skodzie nowym elementem wyposażenia są kurtyny powietrzne. Podczas bocznej kolizji nad naszym zdrowiem czuwają boczne poduszki powietrzne zamieszczone w oparciach przednich foteli. Fabię otwieramy przy pomocy zdalnie sterowanego centralnego zamka ze składanym kluczykiem. W pakiecie mamy elektrycznie otwierane szyby przednie Prędkościomierz i obrotomierz są czytelne, ich charakter podkreśla srebrna obwódka. Testowana wersja wyposażona została także w funkcjonalny komputer pokładowy. Dzięki niemu zawsze jesteśmy świadomi kondycji naszego autka.

Automatyczne utrzymywanie temperatury wnętrza i wszechstronna, prosta w obsłudze regulacja to zasługa elektrycznie sterowanego systemu klimatyzacji Climatronic. Pozytywnie zaskakująca okazała się kwestia zestawu audio. Ze standardowego radia „Dance” wydobywa się czysty, głęboki dźwięk. Fabia może stanowić miejsce relaksu, na pewno nie będzie przyczyną roztargnienia. Panel konsoli centralnej nie posiada dodatkowych fajerwerków. Jedyną cechą negatywną jest jego nudny kolor. Poza tym wszystko jest na swoim miejscu. I dobrze. Użytkownikom podobać się mogą zmyślne klamki jak również wizualne elementy na zewnątrz nawiewów w kolorze srebrnym.

Należy podkreślić, że fotele Fabii są bardzo wygodne i praktyczne. Na pochwałę zasługuje ich kształt zapewniający znakomite trzymanie boczne. Dzięki temu pozycja za kierownicą w każdym przypadku jest stabilna. Szary kolor nie drażni oczu. Materiał z jakiego zostały wykonane jest przyjemny. Oprócz tego fotele cieszą się wysoką ergonomią. Tylna kanapa jest przyzwoicie wygodna. Posiada trzy zagłówki podnoszące komfort jazdy pasażerów. O nasze przydatne i nieprzydatne w podróży drobiazgi nie musimy się już martwić. Fabię wyposażono w dwa zamykane schowki przed fotelem pasażera. Pomyślano także o miejscu na napoje za skrzynią biegów. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1163 l.

SILNIK

Pod maską znajdziemy znany z Volkswagena silnik wysokoprężny o pojemności 1.9 l mocy 105 KM i 240 Nm dostępnych przy 1800 obr/min. Oczywiście na samym początku nie omieszkam obdarować minusem silnik za jego głośną pracę. Ale plusów na szczęście jest więcej. Pierwszy to dynamika. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 11 sekund a prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. Przy tym silnik reaguje na najmniejsze nawet wciśnięcie gazu i żwawo ciągnie ważącą 1130 kg Fabię do przodu. Drugi duży plus to umiarkowany apetyt na paliwo. Spalanie w mieście nie powinno przekroczyć 7 litrów na 100 km. W trasie uzyskać wynik sporo poniżej 5 litrów to żaden problem. Spalanie w cyklu mieszanym wyniosło 5,1 l. Aż chce się jeździć.

PODSUMOWANIE

Nową Fabie prowadzi się pewnie i zdecydowanie. Zawieszenie dobrze i cicho tłumi wszelkie nierówności. Przy szybszym pokonywaniu zakrętów auto ma tendencję do podsterowności, ale na szczęście nad wszystkim czuwa ESP.

Ceny Fabii zaczynają się od 35,900 zł. Testowany egzemplarz to wydatek 72,499 zł. Ta cena nie wydaję się być jednak konkurencyjna. Pocieszający może być jedynie fakt, iż otrzymujemy zupełnie świeże auto, o nowoczesnej stylistyce z dynamicznym i oszczędnym silnikiem.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

diesel / 1896 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

77 kW (105 KM) @ 4000 obr/min

moment obrotowy

240 Nm @ 1800-2400 obr/min

zawieszenie przód

niezależne typu McPherson

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

manualna, 5 biegowa

prędkość maksymalna

195 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,0 s

zużycie paliwa*

6,9 / 4,5 / 5,1

dług. / szer. / wys.

3992 / 1642 / 1498 mm

rozstaw osi

2462 mm

masa własna / dopuszczalna

1130 / 1645 kg

bagażnik w standardzie

300 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1163 l

pojemność zbiornika paliwa

45 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys.

cena wersji podstawowej

35,900 zł wersja Junior z silnikiem 1.2 benz.

cena wersji testowanej

72,499 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment