I piękna, i bestia. Trzecia generacja Jeepa Grand Cherokee ukazuje swoje dwa oblicza. Producent zadbał, aby doskonale współgrały ze sobą tworząc płynną, idealnie dopasowaną, nowoczesną konstrukcję. Auto jest jednym z najlepiej sprzedających się suv’ów w kraju. Jeep od 1992 roku zdążył zdominować rynek samochodowy i stać się jego liderem.
STYLISTYKA
Śmiała linia i odważne, ostre kształty kreują wizerunek Grand Cherokee. Już sama nazwa „Grand” wskazuje na jego gabaryty. Innowacyjny image auta tworzą przede wszystkim istotnie urokliwe, chromowane dodatki. Kształtują go między innymi listwy boczne w kolorze platynowym, z wytłoczonym napisem „Grand Cherokee”, listwy ozdobne wzdłuż linii szyb i elektrycznie regulowane, automatycznie przyciemniane lusterka boczne. Szczególną uwagę zwraca ogromny „gril” przedni z chromowanymi akcentami. Maska testowanego modelu jest dosyć płaska, z charakterystycznymi dla marki przetłoczeniami. Nowością są rozległe, ksenonowe reflektory o okrągłym zarysie. W przednim zderzaku w kolorze nadwozia umiejscowiono światła przeciwmgielne. Cała masywna konstrukcja opiera się na siedmioszprychowych, 18 calowych, aluminiowych felgach.
O terenowym charakterze auta świadczą duże gabaryty, wysokie nadwozie i przede wszystkim reling dachowy. Fotochromatyczne szyby auta są nieproporcjonalnie małe, tylnia ich para jest mocno przyciemniona. Takie rozwiązanie sprawiło, że auto stało się bardziej tajemnicze. Kwadratowa struktura Grand’a określa jego przeznaczenie i przypomina o potędze, jaką kryje w sobie. Prawie że idealnie geometryczne są nadkola Jeep’a. Udoskonaleniu wizualnemu poddano klamki zewnętrzne, które w testowanym modelu mają kolor nadwozia. Klapa bagażnika to w stosunku 50:50 otwierana szyba i łagodnie wyprofilowana blacha. Na niej widnieje elegancka chromowana listwa a nad nią prestiżowy napis „Jeep”. U góry zainstalowano światło stopu, w zderzaku zaś reflektory przeciwmgielne oraz asystenta parkowania. Tylne światła mają formę „trapezowatą”, są estetyczne i funkcjonalne.
WNĘTRZE
Pełne luksusu wnętrze z najbogatszym wyposażeniem potrafi zachwycić. Jest naprawdę po amerykańsku, tylko, że tą „Amerykę” stworzono wykorzystując najlepszej jakości materiały. Wsiadając do tego auta czujemy wyższość nad innymi uczestnikami ruchu. Podróżujemy w pierwszej klasie. To auto niewątpliwie nie ma żadnej skazy wizualnej. W rzeczywistości jest „full exclusive”. Grand Cherokee jest miejscem, w którym możemy zapomnieć o jawie i poprawić sobie humor.
Kierownica w Jeepie została obszyta jasną skórą z dodatkami drewna. Na niej umiejscowiono przyciski kontroli systemu audio oraz tempomat. Wskaźniki prędkości oraz obrotów są klasyczne dla marki. Przejrzyste i nienagannie „zielone”. Konsola środkowa wykonczona została drewnem. Stanowi ona centrum informacji o samochodzie. Znajdziemy tam radio ze zmieniarką na 6 płyt, DVD player, dwustrefową, elektryczną klimatyzację, którą możemy regulować w prosty sposób według własnych potrzeb oraz małą półeczkę na drobiazgi.
Komfort jazdy podnosi automatyczna skrzynia biegów (5 biegów) z systemem ERC umożliwiającym manualny wybór przełożeń. Wysokiej klasy system nagłośnienia Boston Acoustic, do którego w standardzie otrzymujemy 6 głośników oraz wzmacniacz uprzyjemni nam czas podróży. Producent równie dobrze zadbał o najdrobniejsze szczegóły. Chromowane dodatki na obrzeżach głośników, skrzyni biegów i klamkach bardzo ładnie komponują się z jasno wykończonym wnętrzem. Skórzane pokrycie siedziska i oparcia foteli Royale z akcentami z perforowanej skóry Axis są zarówno efektowne, ergonomiczne i wygodne. Ponadto mają wszechstronny system regulacji (kierowca – 8-krotny, pasażer – 4-krotny) oraz przydatne zimą podgrzewanie. Dwie pamięci ustawień fotela kierowcy, lusterek, pedałów oraz radia stanowią bardzo praktyczne rozwiązanie. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się podłokietnik z pojemnym schowkiem i uchwytem na napoje.
Dyskusji nie podlega kwestia bezpieczeństwa. W aucie zainstalowano system ABS, EVBP (elektroniczny rozdział siły hamowania), ESP (system stabilizacji toru jazdy), ETC (system elektronicznego sterowanie przepustnicą), system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu wykorzystujący układy ESP i ETC. W wyposażeniu otrzymujemy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny boczne dla dwóch rzędów siedzeń. Niekonwencjonalny system reakcji powypadkowej EARS włącza oświetlenie wewnętrzne oraz odblokowuje zamki drzwi.
Czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej posiada funkcję płynnej regulacji pracy przerywanej i szybkości pracy zależnej od prędkości jazdy. Aby jeszcze bardziej ułatwić jazdę w lusterku wstecznym zainstalowano sprytny system automatycznego przyciemniania oraz regulację reflektorów w zależności od obciążenia.
Pojemność bagażnika wynosi 978 l jednak w miarę potrzeby możemy ją zwiększyć składając siedzenia. Powstaje wtedy przestrzeń o pojemności 1 909 l.
SILNIK
Pod ogromną pokrywą znajdziemy 3 litrową jednostkę diesla o mocy 218 KM i bagatela 510 Nm momentu obrotowego, który może wzbudzić podziw. Dostępny już od 1600 obr/min nadaje silnikowi niesamowitej elastyczności. Motor wyróżnia również wysoka kultura pracy. Nic dziwnego, w końcu mamy do czynienia z mocnym V6. Przyśpieszenie jest w zupełności wystarczające jak na auto tej klasy. Rozpędzenie ważącego ponad 2 tony Jeepa zajmuje 9,2 s. a prędkość maksymalna wynosi ok. 205 km/h. Niestety moc nie idzie w parze z oszczędnością.
W mieście za tą przyjemność Cherokee „zażąda” od nas 14,5 l oleju napędowego na 100 km. Poza miastem zadowoli się 9,5 l na 100 km. Średnie spalanie w teście wyniosło 10,5 l. Jednak trzeba zaznaczyć, że było to przy spokojnej jeździe, a tak duży silnik aż sam prosi się o mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Wtedy osiągnięcie wyniku na poziomie 20 l w mieście nie będzie stanowiło żadnego problemu.
WŁAŚCIWOŚCI TERENOWE
Jeepa wyposażono w napęd 4×4 Quadra Drive II. Ale co to właściwie jest? Już wyjaśniam. Jest to elektroniczna kontrola przenoszenia momentu napędowego pomiędzy kołami osi przedniej możliwość tylnej, a także pomiędzy osiami. Ciekawostką tego napędu jest również fakt, iż niemal 100% momentu może być kierowane na jedno z czterech kół, które ma w danym momencie najlepszą przyczepność. Oprócz tego Cherokee posiada trzy mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu, ze sterowaniem elektronicznym (ELSD) – przedni, centralny i tylny. I ostatnia ważna informacja, kąty. Tak więc kąt natarcia wynosi 34,1 stopnia, zejścia 27, a kąt rampowy 20,6 stopnia.
Dane techniczne wyglądają dobrze i zachęcająco, ale jak jest w praktyce? Jest dokładnie tak jak być powinno. Jest dobrze. Jeep mile zaskoczył nas w terenie. Właściwości jezdne w dość ciężkich warunkach przeszły najśmielsze oczekiwania. Jazda pod spore utwardzone wzniesienia nie robi na aucie żadnego wrażenia. Głębokie błoto pokonuje bez problemu. Jedyna nieudana próba to podjazd pod piaszczyste wzniesienie. Jednak właściwości terenowe można ocenić na 5+
WRAŻENIA Z JAZDY
Jak już pisałem w terenie Jeep spisuje się dobrze. Tak samo jest na drogach publicznych. Niezależnie zawieszenie doskonale wpływa na komfort jazdy. Jest miękkie i dobrze tłumi nierówności. Jeep pewnie się prowadzi bez względu na prędkość nawierzchnię. Moc silnika jest wystarczająca, wyprzedzenie innych aut na trasie nawet przy znacznych prędkościach jest dość łatwym zadaniem. We wnętrzu jest cicho. Poziom hałasu przy 100 km/h wynosi 65 dB a przy 130 km/h 69 dB. Minusem natomiast jest mała ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie. Jak na tak duży samochód to po prostu nieporozumienie.
PODSUMOWANIE
Jeep Grand Cherokee to niewątpliwie terenówka dla bardziej zamożnych. Doskonale sprawdzi się jako auto rodzinne. W terenie też nie będzie gorzej. Jeep daje frajdę z jazdy. Przy zakupie otrzymamy nie tylko doskonale wyposażone auto, ale też kawał legendy tej amerykańskiej marki. To wszystko za ,,jedyne” 271 tyś. zł. Kwota na pewno jest dość znaczna. Za tak duże pieniądze możemy przebierać wśród takich modeli jak BMW X5, Mercedes ML, Toyota Land Cruiser, Nissan Pathfinder. Na pocieszenie warto dodać, że podstawową wersję Laredo, również z silnikiem 3.0 CRD można nabyć za 182,700 zł. Wybór należy do Państwa.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 2987 cm³ |
układ / liczba zaworów |
V6 / 24 |
moc maksymalna |
160 kW (218 KM) @ 4000 obr/min |
moment obrotowy |
510 Nm @ 1600 – 2800 obr/min |
zawieszenie przód |
niezależne z poprzecznymi wahaczami |
zawieszenie tył |
sztywna oś na 5 wahaczach |
napęd |
4×4 Quadra Drive II |
skrzynia biegów |
5 biegowa adaptacyjna przekładnia z nadbiegiem i elektronicznym sterowaniem zakresów Electronic Range Select |
prędkość maksymalna |
205 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
9,2 s |
zużycie paliwa* |
14,5 / 9,1 / 10,5 |
dług. / szer. / wys. |
4750 / 2149 / 1785 mm |
rozstaw osi |
2780 mm |
masa własna / dopuszczalna |
2175 / 2750 kg |
bagażnik w standardzie |
978 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1909 l |
pojemność zbiornika paliwa |
78 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata lub 120 tys. km. |
przeglądy |
co 15 tys. |
cena wersji podstawowej |
182,700 zł wersja Laredo, silnik 3.0 CRD |
cena wersji testowanej |
271,800 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!