Tym razem do naszej redakcji trafił Renault Megane 1.6 16V. Jednak nie jest to zwykła wersja silnikowa. Testowany egzemplarz został fabrycznie wyposażony w bardzo popularną w naszym kraju instalację LPG. Brzmi ciekawie, więc zapraszam do lektury.
JAK ZWYKLE, ZACZNIJMY OD WYGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO
Megane zadebiutował w 2002 r. i zaszokował swoją niecodzienną, odważną stylistyką. Przez prawie 5 lat mógł już się opatrzyć, jednak nadal nie można zarzucić, że jest nudny i przestarzały. Nadal może wzbudzać kontrowersje, szczególnie z tyłu. Właśnie tam zaczyna się „show”.
Łukowata w poziomie szyba spada pionowo w dół, a klapa odchodzi od niej pod nietypowym kątem ostrym, co nadaje tak niesamowitej sylwetki. Duże ładne lampy, logo oraz napis „megane” upiększają tył jeszcze bardziej. Z przodu wszystko jest bardziej uporządkowane i „normalne”, agresywnego wyglądu nadają zadarte do góry reflektory połączone z atrapą. Logo zostało ładnie „wtopione” w karoserie. Z boku to typowa sylwetka hatchbacka.
Duże, szesnastocalowe koła z aluminiowymi felgami nadają animuszu. I najlepsze – na zewnątrz próżno szukać zaworu do napełniania gazu. Został on ukryty pod klapką razem z wlewem paliwa, co uchroni nas przed wścibskimi sąsiadami.
SILNIK
Jednostka napędowa to znany już motor 1,6 16V o mocy 105 KM i 150Nm momentu obrotowego. Wyposażono go w sekwencyjną instalację gazową. Po przełączeniu na LPG, teoretycznie silnikowi umykają 3 KM i 5 Nm, ale nie jest to w żaden sposób wyczuwalne. Motor zapewnia nam przyzwoite osiągi, niestety lubi wysokie obroty. Dopiero po ok. 3500 obr/min pokazuje, na co go stać.
Przyśpieszając, po 10,7s na prędkościomierzu wskazówka znajdzie się na 100km/h, a swoje wskazania skończy na 190 km/h. Spalanie można uznać za zadowalające. W mieście nie przekracza 9,8 l na benzynie i 12,7 na gazie. Na trasie „meganke” zadowolimy 5,1 l benzyny lub 7 l gazu. W cyklu mieszanym odpowiednio 6,9 l benzyny i 9,2 l gazu.
WNĘTRZE
Wnętrze nie zaszokuje nas już tak, jak jego sylwetka. Nie wsiadamy do statku kosmicznego, lecz do normalnego samochodu – i dobrze. Materiały są chyba najwyższej jakości (jak na tę klasę). Deska rozdzielcza wykonana jest z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa i jest bardzo dobrze spasowana. Nie ma mowy o trzaskach czy piskach na nierównościach.
Ergonomia na najwyższym poziomie. Wszystko jest tam, gdzie być powinno. Fotele są wygodne, i mają pełny zakres regulacji. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, nawet dla bardzo wysokich osób. Z tyłu też, nie ma na co narzekać lecz „wyżłobione siedzisko” podpowiada nam, że woli przyjąć dwóch pasażerów.
Za tylnymi oparciami mamy do dyspozycji 330 l przestrzeni bagażowej, a po złożeniu foteli wartość wzrasta do 1190 litrów.
WRAŻENIA Z JAZDY
Po odpaleniu silnika – oczywiście nie tradycyjnym kluczykiem, a nowoczesną kartą i starterem – do kabiny nie dociera praktycznie żaden hałas. Silnik charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i niskim poziomem głośności.
Od razu w oczy rzuca się rozbudowany komputer pokładowy z polskim menu. Biało czerwone podświetlenie zegarów może przypaść do gustu. W naszej precyzyjnej skrzyni biegów wrzucamy jedynkę i ruszamy – Megane cichutko sunie do przodu.
Ciszę jednak może zakłócić dobrej jakości radio i głośniki. Jakość dźwięku na pewno nie jest hi-endowa, ale gra całkiem czysto i przyjemnie. Nie brakuje też tonów niskich, co często ma miejsce w fabrycznych instalacjach. Korzystanie z radia ułatwia nam pilot umieszczony pod kierownicą.
Jeżeli chodzi o właściwości jezdne to miękko zestrojone zawieszenie daje poczucie komfortu, lecz na zakrętach auto staje się pod sterowne. Na pochwałę zasługują bardzo wydajne hamulce.
PODSUMOWANIE
Megana z instalacją LPG nabędziemy już za 66 500 zł (cena wersji testowej) Za te pieniądze otrzymujemy nowoczesny, bezpieczny i oszczędny samochód. Ta wersja na pewno znajdzie zainteresowanie u osób przemierzających duże ilości kilometrów.
DANE TECHNICZNE |
|
silnik / pojemność |
benzyna / 1598 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
benzyna: 77kW (105KM) / 5750 obr/min gaz: 75kW (102KM) / 5750 obr/min |
moment obrotowy |
benzyna: 150 Nm / 3750 obr/min gaz: 145 Nm / 3750 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
belka skrętna |
napęd |
przedni |
skrzynia biegów |
manualna, 5-biegowa |
prędkość maksymalna |
192 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
10,9 s |
zużycie paliwa* |
benzyna: 9,7 / 5,2 / 6,8 gaz: 12,6 / 7,1 / 9,1 |
dług. / szer. / wys. |
4209 / 1777 / 1458 mm |
rozstaw osi |
2625 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1230 / 530 kg |
bagażnik w standardzie |
330 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1205 l |
pojemność zbiornika paliwa |
60 l |
EKSPLOATACJA I CENA |
|
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 30.000 km |
cena wersji podstawowej |
61,800 zł |
cena wersji testowanej |
66,500 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!