Renault Megane 1.6 LPG – AUTO TEST

11 kwietnia 2007
tekst: Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
renault-megane-lpg-2007-1

Zagazowane "Reno"

Tym razem do naszej redakcji trafił Renault Megane 1.6 16V. Jednak nie jest to zwykła wersja silnikowa. Testowany egzemplarz został fabrycznie wyposażony w bardzo popularną w naszym kraju instalację LPG. Brzmi ciekawie, więc zapraszam do lektury.

JAK ZWYKLE, ZACZNIJMY OD WYGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO

Megane zadebiutował w 2002 r. i zaszokował swoją niecodzienną, odważną stylistyką. Przez prawie 5 lat mógł już się opatrzyć, jednak nadal nie można zarzucić, że jest nudny i przestarzały. Nadal może wzbudzać kontrowersje, szczególnie z tyłu. Właśnie tam zaczyna się „show”.

Łukowata w poziomie szyba spada pionowo w dół, a klapa odchodzi od niej pod nietypowym kątem ostrym, co nadaje tak niesamowitej sylwetki. Duże ładne lampy, logo oraz napis „megane” upiększają tył jeszcze bardziej. Z przodu wszystko jest bardziej uporządkowane i „normalne”, agresywnego wyglądu nadają zadarte do góry reflektory połączone z atrapą. Logo zostało ładnie „wtopione” w karoserie. Z boku to typowa sylwetka hatchbacka.

Duże, szesnastocalowe koła z aluminiowymi felgami nadają animuszu. I najlepsze – na zewnątrz próżno szukać zaworu do napełniania gazu. Został on ukryty pod klapką razem z wlewem paliwa, co uchroni nas przed wścibskimi sąsiadami.

SILNIK

Jednostka napędowa to znany już motor 1,6 16V o mocy 105 KM i 150Nm momentu obrotowego. Wyposażono go w sekwencyjną instalację gazową. Po przełączeniu na LPG, teoretycznie silnikowi umykają 3 KM i 5 Nm, ale nie jest to w żaden sposób wyczuwalne. Motor zapewnia nam przyzwoite osiągi, niestety lubi wysokie obroty. Dopiero po ok. 3500 obr/min pokazuje, na co go stać.

Przyśpieszając, po 10,7s na prędkościomierzu wskazówka znajdzie się na 100km/h, a swoje wskazania skończy na 190 km/h. Spalanie można uznać za zadowalające. W mieście nie przekracza 9,8 l na benzynie i 12,7 na gazie. Na trasie „meganke” zadowolimy 5,1 l benzyny lub 7 l gazu. W cyklu mieszanym odpowiednio 6,9 l benzyny i 9,2 l gazu.

WNĘTRZE

Wnętrze nie zaszokuje nas już tak, jak jego sylwetka. Nie wsiadamy do statku kosmicznego, lecz do normalnego samochodu – i dobrze. Materiały są chyba najwyższej jakości (jak na tę klasę). Deska rozdzielcza wykonana jest z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa i jest bardzo dobrze spasowana. Nie ma mowy o trzaskach czy piskach na nierównościach.

Ergonomia na najwyższym poziomie. Wszystko jest tam, gdzie być powinno. Fotele są wygodne, i mają pełny zakres regulacji. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, nawet dla bardzo wysokich osób. Z tyłu też, nie ma na co narzekać lecz „wyżłobione siedzisko” podpowiada nam, że woli przyjąć dwóch pasażerów.

Za tylnymi oparciami mamy do dyspozycji 330 l przestrzeni bagażowej, a po złożeniu foteli wartość wzrasta do 1190 litrów.

WRAŻENIA Z JAZDY

Po odpaleniu silnika – oczywiście nie tradycyjnym kluczykiem, a nowoczesną kartą i starterem – do kabiny nie dociera praktycznie żaden hałas. Silnik charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i niskim poziomem głośności.

Od razu w oczy rzuca się rozbudowany komputer pokładowy z polskim menu. Biało czerwone podświetlenie zegarów może przypaść do gustu. W naszej precyzyjnej skrzyni biegów wrzucamy jedynkę i ruszamy – Megane cichutko sunie do przodu.

Ciszę jednak może zakłócić dobrej jakości radio i głośniki. Jakość dźwięku na pewno nie jest hi-endowa, ale gra całkiem czysto i przyjemnie. Nie brakuje też tonów niskich, co często ma miejsce w fabrycznych instalacjach. Korzystanie z radia ułatwia nam pilot umieszczony pod kierownicą.

Jeżeli chodzi o właściwości jezdne to miękko zestrojone zawieszenie daje poczucie komfortu, lecz na zakrętach auto staje się pod sterowne. Na pochwałę zasługują bardzo wydajne hamulce.

PODSUMOWANIE

Megana z instalacją LPG nabędziemy już za 66 500 zł (cena wersji testowej) Za te pieniądze otrzymujemy nowoczesny, bezpieczny i oszczędny samochód. Ta wersja na pewno znajdzie zainteresowanie u osób przemierzających duże ilości kilometrów.

DANE TECHNICZNE

silnik / pojemność

benzyna / 1598 cm³

układ / liczba zaworów

R4 / 16

moc maksymalna

benzyna: 77kW (105KM) / 5750 obr/min

gaz: 75kW (102KM) / 5750 obr/min

moment obrotowy

benzyna: 150 Nm / 3750 obr/min

gaz: 145 Nm / 3750 obr/min

zawieszenie przód

kolumny MacPhersona

zawieszenie tył

belka skrętna

napęd

przedni

skrzynia biegów

manualna, 5-biegowa

prędkość maksymalna

192 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

10,9 s

zużycie paliwa*

benzyna: 9,7 / 5,2 / 6,8

gaz: 12,6 / 7,1 / 9,1

dług. / szer. / wys.

4209 / 1777 / 1458 mm

rozstaw osi

2625 mm

masa własna / dopuszczalna

1230 / 530 kg

bagażnik w standardzie

330 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1205 l

pojemność zbiornika paliwa

60 l

EKSPLOATACJA I CENA

gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 30.000 km

cena wersji podstawowej

61,800 zł

cena wersji testowanej

66,500 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment