Dodge Caliber SXT 2.0 – AUTO TEST

21 kwietnia 2007
tekst: Emil Grabiński, zdjęcia: Rafał Rogowski
dodge-caliber-sxt-2007-1

Dodge Caliber

W nasze ręce po raz kolejny trafia auto za oceanu. Tym razem otrzymaliśmy najmniejszy i najnowszy samochód ze stajni Dodga.

WYGLĄD ZEWNĘTRZNY

Pomimo amerykańskiego rodowodu, Caliber ma bardziej europejski wygląd. Sylwetka typowa dla hathbacka, może nieco „nadmuchana”. Duże koła i wysoko umieszczone małe szyby potęgują te doznanie. Auto staje się bardziej masywne. Z przodu typowa dla tej marki, duża prostokątna atrapa nadaje smukłości.

SILNIK

Jednostką napędową testowanego egzemcxarza był 2 litrowy benzyniak o mocy 156 KM i 190 Nm momentu obrotowego. Silnik nie zachwyca osiągami. Jest głośny i niezbyt dynamiczny. Przyśpieszenie do 100km/h zajmie 11,4 s i nie ma mowy o jakichkolwiek przeciążeniach, a prędkość maksymalna wynosi ok. 195 km/h .

WNĘTRZE

I tu stereotyp o amerykańskich autach sprawdza się w 100%. We wnętrzu znajdziemy twarde, chropowate plastiki. Plusem może być tylko ich dobre spasowanie. Tapicerka wydaje się być niezłej jakości i dosyć łatwa w utrzymaniu, pomimo jasnego koloru. Deska rozdzielcza jakby z mini vana. Drążek dźwigni zmiany biegów umieszczony jest wysoko. Wszystko jest proste i łatwe w obsłudze. Zegary „zanurzone”l trzech okrągłych „tubach” prezentują się ciekawie, szczególnie nocą. Podświetlane są na biało całe tarcze. Duża kierownica mogłaby być mniej śliska i bardziej wyprofilowana. Siedzenia są wygodne i pozwalają na wszechstronną regulacje.

Z zajęciem wygodnej pozycji nie powinniśmy mieć problemu. Miejsca z przodu nie zabraknie, nawet dla rosłych pasażerów. Podłokietnik ze sporym schowkiem i miejscem na iPoda zwiększa komfort podróżowania. Przejdźmy do tyłu pojazdu. Tu, jedynie na brak miejsca na nogi mogą narzekać tylko naprawdę wysocy pasażerowie. Kanapa nie oferuje dobrego trzymania bocznego. Bagażnik o pojemności 296 litrów nie powala na kolana. Po złożeniu tylnych oparć uzyskamy 1013 litrów przestrzeni.

WRAŻENIA Z JAZDY

Zawieszenie jest dość miękkie i komfortowe. W zakrętach auto sprawdza się zaskakująco dobrze. Układ kierowniczy jest precyzyjny. Niestety kabina nie jest zbyt dobrze wyciszona i szum wiatru dociera do niej już przy ok. 90km/h. Jednak nawet wielogodzinne podróże nie są męczące.

PODSUMOWANIE

Nowego Calibera z silnikiem 1.8 możemy nabyć już za 59 000 zł. Testowany egzemplarz to koszt 79 900 zł. Najdroższa wersja z benzynowym silnikiem 2.4 to wydatek rzędu 89 900 zł. Wspomniany wcześniej 2 litrowy diesel kosztuje 81 100 zł w wersji SE i 87 200 zł w wersji SXT. Jak widać ceny nie są astronomicznie wysokie. Jednak VW Golf V czy Astra III mogą okazać się mocnymi konkurentami w tej klasie za znacznie mniejsze pieniądze.

DANE TECHNICZNE
silnik / pojemność

benzynowy DOHC / 1998 cm³

układ / liczba zaworów R4 / 16
moc maksymalna

115 kW (156 KM) @ 6300 obr/min

moment obrotowy

190 Nm @ 5100 obr/min

zawieszenie przód

niezależne

zawieszenie tył

wielowahaczowe

napęd

oś przednia

skrzynia biegów

bezstopniowa CVT2 z systemem Autostick

prędkość maksymalna

195 km/h

przyspieszenie 0-100 km/h

11,4 s

zużycie paliwa*

10,7 / 7,2 / 8,7

dług. / szer. / wys.

4415 / 1800 / 1535 mm

rozstaw osi

2635 mm

masa własna / dopuszczalna

1500 / 2000 kg

bagażnik w standardzie

296 l

bagażnik po złożeniu siedzeń

1013 l

pojemność zbiornika paliwa

51 l

EKSPLOATACJA I CENA
gwarancja mechaniczna

2 lata

przeglądy

co 15 tys. km

cena wersji podstawowej

59,000 zł

cena wersji testowanej

81,100 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!

Leave A Comment