Nareszcie doczekaliśmy się chwili, w której mogliśmy rozpocząć pracę nad nowym działem „Auto Testy” w naszym serwisie. Jako jedni z pierwszych rozpoczęli z nami współpracę przedstawiciele marki Jeep. W nasze ręce oddano Jeepa Cherokee 2.8 CRD w wersji Limited.
ZACZNIJMY OD WYGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO
Jeep Cherokee to typowa terenówka o prostych, ściętych kształtach. Oczywiście jak przystało na auto tego typu, koło zapasowe zostało umieszczone na tylnej klapie. Uroku i elegancji nadają liczne chromowane elementy nadwozia jak listwy boczne, relingi i duża, budząca respekt chromowana atrapa. Duże koła (245/65/17) z ładnymi, aczkolwiek prostymi felgami aluminiowymi oraz oponami z białymi konturami napisów po bokach nadają off-roadowego charakteru. Jeżdżąc tym autem można zauważyć zazdrosne spojrzenia innych uczestników ruchu. Pamiętajmy jednak o tym, że wygląd to rzecz gustu, a o gustach jak wiadomo się nie dyskutuje.
ZAJRZYJMY DO WNĘTRZA
Otwierając drzwi widzimy jasne, eleganckie wnętrze ze skórzaną tapicerką. Regulowana kierownica, (niestety tylko w jednej płaszczyźnie góra-dół) oraz fotel z elektryczną wszechstronną regulacją pozwala zająć wygodną pozycje zarówno dla niskich jak i wysokich kierowców. Deska rozdzielcza nie zaskakuje nas niczym szczególnym, jest prosta, stonowana, ale zarazem ergonomiczna. Wszystko mamy w zasięgu ręki, a co najważniejsze jest solidnie spasowana i wykonana z dosyć dobrej jakości plastiku. Wstawki z „pseudo aluminium” (czytaj srebrny plastik) nadają sportowego charakteru.
W środku znajdziemy kompletne wyposażenie rodem z limuzyn wyższej klasy. Klimatyzacja, tempomat, pełna elektryka to standard. Za to w Jeepie „standardem” nie są schowki – ich ilość i pojemność jest znikoma. Do głównego schowka ciężko jest schować zwykłą mapę. Przejdźmy do tyłu pojazdu. Siadając na tylnej kanapie, lepiej od razu zapiąć pasy. Już na pierwszym zakręcie zauważymy, że termin „trzymanie boczne” jest dla naszej „skórzanej ławki” zupełnie obcy. Miejsca na nogi też nie mamy za wiele. Jednym słowem, próżno tam szukać komfortu.
A co kryje bagażnik? Do dyspozycji mamy 821 litrów przestrzeni bagażowej, jednak po rozłożeniu siedzeń uzyskujemy zupełnie płaską przestrzeń o pojemności 1954 litrów.
WRAŻENIA Z JAZDY
Jednostką napędową naszego testowego modelu jest silnik wysokoprężny w technice Common-rail o pojemności 2776ccm, mocy 163 KM i momencie obrotowym równym 400 Nm. Odpalamy auto i do naszych uszu dobiega dzwięk prawdziwego, głośnego diesla. Ruszamy i już po lekkim dodaniu gazu odczuwamy wysoki moment obrotowy, który delikatnie wciska nas w fotele. Gdy wciśniemy gaz do końca, już po 13,3 sekundach na prędkościomierzu wskazówka znajdzie się na 100km/h, a swoją pracę kończy na ok. 175 km/h. Jednak nie należy przesadzać z prędkością i szybkim pokonywaniem zakrętów.
Jak każde auto terenowe, tak i nasz Jeep wychyla się na boki pomimo seryjnego ESP (możliwość wyłączenia). Przy wyższych prędkościach może przeszkadzać zbyt mocne wspomaganie kierownicy, ale w końcu to amerykańskie auto. Samochód znakomicie sprawdza się w miejskich warunkach. Krawężniki czy progi zwalniające nie stanowią dla niego żadnego problemu. Na pochwałę zasługuje spalanie (12,6/8,4/9,3) (miasto/trasa/cykl mieszany). Plusem jest też łatwość parkowania poprzez dobrze widoczne najdalsze punkty samochodu (z tyłu koło zapasowe).
Czas zjechać w teren. Włączamy reduktor (rozdział mocy 50:50) i po chwili jedziemy po głębokim błocie. Na naszym Jeepie nie robi to żadnego wrażenia więc zwiększamy poziom trudności. Wybieramy utwardzoną, aczkolwiek stromą górę. Ten test też przechodzi na pięć. Jedziemy dalej, w poszukiwaniu bardziej ekstremalnego terenu. Znaleźliśmy sporą górę z głębokim błotem. Ruszamy, ale nasza próba podjazdu kończy się fiaskiem. Zakopujemy się prawie na samym początku podjazdu. Jednak należy pamiętać, że w aucie w trakcie testów były założone zimowe opony, co na pewno nie ułatwia jazdy w terenie.
DANE TECHNICZNE | |
silnik / pojemność |
diesel / 2776 cm³ |
układ / liczba zaworów |
R4 / 16 |
moc maksymalna |
120 kW (163 KM) @ 3800 obr/min |
moment obrotowy |
400 Nm @ 1800 obr/min |
zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
napęd |
4×4 |
skrzynia biegów |
automatyczna, 5 biegowa |
prędkość maksymalna |
175 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h |
13,3 s |
zużycie paliwa* |
12,6 / 8,4 / 9,3 |
dług. / szer. / wys. |
4496 / 1819 / 1818 mm |
rozstaw osi |
2647 mm |
masa własna / dopuszczalna |
1964 / 2540 kg |
bagażnik w standardzie |
821 l |
bagażnik po złożeniu siedzeń |
1954 l |
pojemność zbiornika paliwa |
77 l |
EKSPLOATACJA I CENA | |
gwarancja mechaniczna |
2 lata |
przeglądy |
co 15 tys. km. |
cena wersji podstawowej |
141,900 zł |
cena wersji testowanej |
161,300 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
źródło: autowizja.pl / tekst: Emil Grabiński / zdjęcia: Rafał Rogowski
Wszelkie prawa do publikacji bez zgody redakcji zabronione!