Citroen C4 Picasso – Kolejny Visiovan Citroena

1 marca 2007
Bez kategorii, Citroen Nowości
DUŻO MIEJSCA, DUŻO ŚWIATŁA I BARDZO DUŻO ELEKTRONIKI

Citroen C4 Picasso jest czwartym obok Xsary Picasso, C4 Grand Picasso i Citroena C8 minivanem francuskiej marki. W odróżnieniu od C4 Grand Picasso, który oferuje siedem miejsc, nowy minivan Citroena jest autem pięciomiejscowym. Jest o 12 centymetrów krótszy od swojego większego brata oznaczanego teraz jako Grand Picasso. Wyróżnia się także innymi rozwiązaniami stylistycznymi.


Bardziej dynamicznie wyprofilowany zderzak przedni z dużymi wlotami powietrza, zupełnie inny pas tylny i kształt lamp zachodzących na klapę bagażnika i bardzo oryginalna linia okien bocznych z ciekawymi wcięciami, to główne cechy rozpoznawcze nowego C4 Picasso. Nie zmieniła się natomiast przestronność kabiny. Podobnie jak w wersji Grand kierowca i pasażerowie mają doskonałą widoczność, dzięki gigantycznej przedniej szybie, cieniutkim słupkom przednim i opcjonalnym przeszklonym dachem panoramicznym sięgającym aż do tylnego rzędu siedzeń. Jak przystało na minivana, citroen oferuje szereg większych i mniejszych schowków (także chłodzonych), specjalną wyjmowaną torbę na bagaże Modulbox i siatki podtrzymujące rzeczy. Przestrzeń bagażowa mieści 500 litrów, natomiast po złożeniu tylnych foteli jej pojemność wzrasta do budzących respekt 1734 litrów.



Ponadto tylną kanapę można przesuwać wzdłużnie w zakresie 13 centymetrów. W najbogatszej wersji Exclusive, otrzymamy także niezależnie otwieraną szybę w klapie bagażnika. W autach wyposażonych w regulowane zawieszenie pneumatyczne, możemy za pomocą przycisku obniżyć próg załadunku co jednak trwa zbyt długo, nawet jak dla leniuchów którym trudno unieść walizkę czy torbę parę centymetrów wyżej i załadować ją do bagażnika. Opcjonalnie dostępny jest tez asystent parkowania samodzielnie wyszukujący miejsce w którym możemy zaparkować. Wystarczy aktywować go przyciskiem na kierownicy, włączyć kierunkowskaz i nie przekraczać 20 km/h. W praktyce system czasem pomija luki między samochodami wybierając jedynie te w które wjechałaby nawet ciężarówka. Polegając tylko na nim i szukając miejsca parkingowego np. w Paryżu nie zaparkowalibyśmy nigdy, tworząc przy okazji kilometrowy korek!


JAK JEŹDZI VISIOVAN?

Pierwsze jazdy odbyliśmy najbogatszą wersją wyposażeniową Exclusive wyposażoną w dwulitrowego diesla HDI o mocy 138 KM. Ta wersja silnikowa może współpracować jedynie z zautomatyzowaną przekładnią MCP. Wnętrze zostało bardzo dobrze wyciszone. To zasługa między innymi wielowarstwowych szyb bocznych skutecznie izolujących jadących Citroenem od niepotrzebnego hałasu.


W trybie automatycznym zmianom poszczególnych przełozeń towarzyszy nieodłączne bujanie całym samochodem, szczególnie przy trzech pierwszych przełożeniach. Znacznie lepiej i szybciej zmieniać je można ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy. Odnieśliśmy jednak wrażenie, że skrzynia w C4 Picasso pracuje nieco szybciej i bez takich wstrząsów, jak w większym Grand Picasso. Czyżby dokonano zmian w oprogramowaniu jednostki sterującej MCP? Otrzymaliśmy zapewnienie, że Citroen w najbliższym czasie weźmie do serca nie tylko nasze krytyczne uwagi dotyczące opieszałości skrzyni biegów i być może wkrótce zaoferuje minivana ze świetnym i żwawym 138-konnym dieslem sprzężonym z 6-biegową skrzynią manualną.


Podczas dynamicznych prób zorganizowanych na ogromnym palu manewrowym pod okiem doświadczonym instruktorów z Akademii bezpiecznej Jazdy, mieliśmy także okazje dogłębnie zbadać zalety zawieszenia C4 Picasso. Podczas dynamicznej jazdy auto poprawnie utrzymuje kierunek na wprost. W szybkich zakrętach czuć znaczną masę i wysokość auta. Seryjnie montowany układ ESP szybko wkracza do akcji temperując wyścigowe zapędy kierowcy i nie dopuszczając do uślizgu tylnej osi. Jednak z założenia C4 Picasso nie służy do jazdy po torze. Tym Citroenem najlepiej podróżuje się na długich dystansach, rozkoszując się komfortem, krystalicznie czystym dźwiękiem systemu audio Philipsa i pięknymi widokami.


ILE TO KOSZTUJE?

C4 Picasso dostępny jest w Polsce z silnikami benzynowymi: 1,8 l/127 KM i 2,0 l/143 KM oraz dieslami 1,6 l/110 KM i 2,0 l/138 KM. Jednostka 1.8 współpracuje z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Podobnie jest w przypadku silnika 1.6 HDi przy czym można do niego zamówić zautomatyzowaną skrzynię MCP. Obie jednostki 2.0 dostępne są wyłącznie z przekładniami MCP. W ramach promocji związanej z wprowadzeniem auta na rynek, decydując się na kupno Picasso od reki otrzymamy rabat 8 tysięcy złotych. Ceny wersji podstawowych rozpoczynają się od 70 300 za wersję benzynową 1,8 i sięgają 99 900 złotych za 138-konnego diesla HDI. Nasze auto w wersji Exclusive doposażone między innymi w bardzo wygodne skórzane fotele z podgrzewaniem i elektryczną regulacją położenia, pakiet świetlisty, sprzęt audio Philips, system nawigacji i wiele innych wyceniono na około 140 tysięcy złotych.


źródło: Moto Target

Leave A Comment