Skoda Octavia

18 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Skoda

Skoda OCTAVIA w roku 2001 przeszła delikatny lifting i wzbogacona została o nowe silniki.
Obecnie ofertę otwiera 60-konny motor 1,4. Niestety silnik ten zapewnia bardzo słabe osiągi, gdyż na rozpędzenie auta do setki potrzebuje ponad 19 sekund. Druga w ofercie jest szesnastozaworowa jednostka 1,4 o mocy 75 KM i momencie 126 Nm. Taką samą moc osiąga słabszy motor 1,6. Oba opisane silniki pozwalają na przyspieszanie do 100 km/h w czasie około 15 sekund.


Silniejszy 1600 uzyskuje przy 5600 obr/min moc 101 koni a przy 3800 obr/min moment maksymalny o wartości 145 Nm. Wystarcza to do uzyskania prędkości 187 km/h i na przyspieszanie do 100 km/h w czasie krótszym niż 12 sekund. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,8 – 7,9 litra na setkę. Motor ten w wersji GLX współpracować może z przekładnią automatyczną, co poprawia komfort obsługi lecz pogarsza nieco osiągi i zwiększa zużycie benzyny. Prędkość maksymalna to 182 km/h, przyspieszenie trwa 14 sekund a przeciętne spalanie wynosi 8,7 l/100km.
Dwulitrowy benzynowiec ma moc 115 KM przy 5200 obr/min i moment 170 Nm przy 2400. Zapewnia on Octavii przyspieszenie w 11,2 – 11,3 sekundy i prędkość 194 kilometrów. Spala przy tym około 8 litrów bezołowiówki na setkę.


Amatorom dynamicznej jazdy zadedykowano 150-konną jednostkę 1,8 turbo. Rozwija ona w zakresie od 1750 do 4600 obr/min moment 210 Nm. Skoda taka rozpędza się do 216 km/h a sprint do setki zajmuje jej 9 sekund. Na przyzwoitym poziomie pozostaje przy tym zużycie paliwa, średnio 8 litrów na każde 100 kilometrów. Ofertę silników wysokoprężnych otwiera niezbyt wysilony 1,9 SDI o mocy 68 koni mechanicznych i momencie 133 Nm. Głównym mankamentem tego motoru jest kiepska dynamika. Rozwinięcie 100 km/h zajmuje około 19,5 sekundy a prędkość maksymalna to 163 km/h.


Skoda OctaviaSłabszy z dwóch turbodiesli zapewnia, że wskazówka prędkościomierza zatrzyma się na liczbie 182. Rozpędza on auto do 100 km/h w około 13 sekund. Osiągi te uzyskiwane są dzięki 90 koniom mechanicznym mocy i 210 Nm momentu obrotowego. Zużycie oleju napędowego nie przekracza średnio 5,3 litra.


Gamę silnikową zamyka 110-konny 1,9 TDI o momencie 235 Nm przy 1900 obr/min. Tak napędzana Octavia rozwija 191 km/h i uzyskuje setkę po 11,1 sekundy od startu. Przeciętne spalanie pozostaje na bardzo przyzwoitym poziomie, 5,3 l/100km.
Najbardziej agresywna odmiana Octavii to RS, która po 7,9 sekundy uzyskuje prędkość 100 km/h. Maksymalnie auto takie rozwinąć może prędkość aż 235 km/h. Nadwozie samochodu ma zwartą, aerodynamiczną sylwetkę. Charakterystyczna linia dachu upodabnia go do innych aut z grupy Volkswagena, szczególnie do Passata. Generalnie karoserie Octavii określić można jako elegancka i dynamiczna.


Wnętrze jak przystało na limuzynę tej klasy jest przestronne i wygodne. Wykonano je estetycznie, choć w podstawowej wersji prezentuje się dość skromnie. Jakość materiałów i wykonania są, biorąc pod uwagę cenę auta, bardzo dobre. Do bagażnika przy komplecie pasażerów można załadować 528 litrów, natomiast po złożeniu niesymetrycznej kanapy 1328 litrów.
Zawieszenie przednie stanowią kolumny McPersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, trójkątny wahacz poprzeczny i stabilizator. W skład tylnego wchodzą: belka skrętna z wahaczami wleczonymi, stabilizator, niezależne sprężyny śrubowe i amortyzatory pneumatyczne. Hamulce przednie i tylne są tarczowe, przy czym przód jest wentylowany. W wersjach 1,6/75 KM i 1,9TDI/90 KM z tyłu znajdują się samoregulujące bębny. Układ kierowniczy zaopatrzony jest we wspomaganie.

Laurin & Klement to wyjątkowo ekskluzywna wersja Skody OCTAVII.
Napędza ją jeden z trzech dostępnych silników: benzynowy i dwa wysokoprężne. Jednostka benzynowa ma pojemność 1800 cm3, po pięć zaworów na cylinder i turbodoładowanie. Osiąga on moc maksymalną 150 KM i maksymalny moment obrotowy 210 Nm, dzięki czemu jest dynamiczny i bardzo elastyczny.
Słabszy diesel uzyskuje 90 KM z pojemności 1900 cm3, w turbosprężarce wersji 110-konnej zastosowano system zmiennej geometrii turbiny, zapewniający uzyskanie wyższej mocy przy niższym zużyciu paliwa. Standardowe wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo bierne obejmuje: ABS, pirotechniczne napinacze pasów, dwie poduszki powietrzne oraz EDS, czyli elektroniczny system optymalizacji trakcji.
Ekskluzywność Octavii podkreślają: jasna, skórzana tapicerka podgrzewanych foteli, elektroniczna klimatyzacja, zmieniacz płyt CD oraz wspomaganie kierownicy.

Leave A Comment