Skoda Fabia

18 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Skoda

Należąca do grupy Volkswagena czeska Skoda wprowadziła na rynek całkiem nowy model segmentu B. Jest nim FABIA, z którą Czesi wiążą wielkie nadzieje. Nadzieje te są jak najbardziej uzasadnione, gdyż auto zapowiada się bardzo dobrze. Fabia występuje w trzech wersjach wyposażenia (Classic, Comfort i Elegance) oraz z czterema silnikami do wyboru.


Trzy z nich to benzynowce o pojemności 1400 cm3 a czwarty to diesel. Motory 1,4 wyposażane są w wielopunktowy wtrysk paliwa. Najsłabszy rozwija moc 60 KM przy 4500 obr/min i moment o wartości 118 Nm już przy 2600. Dzięki niemu Skoda uzyskuje prędkość maksymalną 157 km/h a do setki rozpędza się w czasie 16,5 sekundy. Średnie zużycie paliwa waha się od 6,9 do 7,1 litra na 100 km w zależności od wersji wyposażeniowej (Classic lub Comfort).


Drugi motor także występuje w tych odmianach, jest on jednak o 8 KM mocniejszy a uzyskiwany przez niego moment obrotowy wynosi 120 Nm przy 2500 obr/min. Tak wyposażona Fabia rozwija maksymalnie 162 km/h a na osiągnięcie setki potrzebuje 15,4 sekundy. W cyklu mieszanym spala ona 7,0 – 7,2 litra benzyny. Najlepsze osiągi zapewnia 101-konny, szesnastozaworowy silnik 1,4 MPI o momencie maksymalnym 126 Nm uzyskiwanym przy 4400 obr/min. Dzięki niemu sprint do setki trwa tylko 11,5 sekundy a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 185. Przejechanie samochodem dystansu 100 kilometrów wymaga przeciętnie zatankowania 7 (Comfort) lub 7,1 (Elegance) litra bezołowiówki.
Jednostka wysokoprężna 1,9 SDI jest niewątpliwie najbardziej ekonomiczna, gdyż zadowala się średnio 4,8 litra na setkę. Maksymalna moc tego silnika wynosi 64 konie przy 4-tysiącach obrotów a moment 125 Nm, który osiągany jest w zakresie od 1600 do 2800 obr/min. Diesel ten rozpędza auto do 154 km/h i pozwala na rozpędzanie go do 100 km/h w czasie 18,6 sekundy.


Skoda FabiaPonadto firma zapowiada rozszerzenie gamy jednostek o cztery następne. Mają to być: 1,0 (50 KM), 1,4 (75 KM), 2,0 (120 KM) i wysokoprężny, zasilany bezpośrednim wtryskiem 1,9 turbodiesel o mocy 101 koni. Duży nacisk konstruktorzy Skody położyli na bezpieczeństwo. Dostępne są poduszki powietrzne, pasy z napinaczami, system do montażu fotelika dziecięcego oraz następujące systemy elektroniczne: ABS, EDL (zapobiega poślizgowi kół podczas ruszania), ASR i ESP (elektroniczna stabilizacja). Konstrukcja karoserii zapewnia jak największą sztywność przedziału pasażerskiego. Masywne zderzaki, bez szwanku pochłaniają energię zderzenia z prędkością 5 km/h.


Nowoczesne nadwozie Fabii jest estetyczne i masywne. Cechuje je dynamiczna sylwetka, która pozbawiona została wszelkich zbędnych ekstrawagancji. Ta jednobryłowa, pięciodrzwiowa konstrukcja jako jedyna na razie bazuje na płycie podłogowej całkiem nowego Polo. W stylistyce auta doszukać się oczywiście można pewnych podobieństw do innych samochodów grupy VW (Audi A3, Golf), jednak ogólnie nadwozie jest bardzo świeże i stanowi odrębną, samodzielną konstrukcję. Nowa Skoda bez wątpienia reprezentuje bardzo wysoki poziom wykończenia, co odnosi się zarówno do karoserii, jak i wnętrza. Wnętrze to jest ładne i starannie wykonane, użyto materiałów dobrej jakości i pozostawiono dużo przestrzeni dla pasażerów. Pojemność bagażnika jest raczej przeciętna – mieści on od 248 do 1016 litrów. Wyposażenie poprawiające komfort podróżowania i obsługi obejmuje długą listę. Warto wymienić choćby elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, które jest napędzane silnikiem pracującym tylko podczas postoju i wolnej jazdy. Zapewnia to pewne prowadzenie samochodu podczas szybkiej jazdy a jednocześnie łatwość manewrowania, np. na parkingu. Fabia ponadto wyposażona może być w elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz lusterka, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, centralny zamek z alarmem a nawet system nawigacji i skórzaną tapicerkę.


Oś przednia zawieszona jest na kolumnach McPersona z wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem. Z tyłu znajduje się belka skrętna ze sprężymani śrubowymi. Przednie hamulce to tarcze wewnętrznie wentylowane a tylne to bębny lub w wersji 101-konnej – tarcze. W wersji tej seryjnie montowany jest również układ ABS.

Leave A Comment