Seat Ibiza

IBIZA jest modelem Seata należącym do segmentu małych aut miejskich.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_ibiza/seat_ibiza_1.jpg[/img][/center]
Ten hatchback występuje w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej oraz w czterech odmianach różniących się wyposażeniem: Select, Stella, Signo i Sport. Dostępna jest szeroka gama silników, z których najmniejszy to 60-konny 1,4 o momencie 116 Nm. Jest on w stanie rozpędzić Ibizę do 157 km/h i zapewnić jej przyspieszenie w czasie około 15 sekund. Przeciętnie zadowala się przy tym 6,6 litrami benzyny bezołowiowej. Kolejny silnik ma pojemność 1600 cm3, moc 75 KM i moment 135 Nm. Pozwala to na jazdę z prędkością do 170 kilometrów i na uzyskiwanie setki w niecałe 13 sekund. Do przejechania dystansu 100 km w cyklu mieszanym potrzeba 7,2 litra paliwa.
Bardzo interesująco przedstawia się 100-konna Ibiza 1,6MPi, która uzyskuje moment maksymalny o wartości 145 Nm. W połączeniu z manualną skrzynią biegów osiąga ona setkę w 10,7 sekundy i prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym poniżej 8 litrów bezołowiówki. W przypadku wersji wyposażonej w przekładnię automatyczną przyspieszenie trwa 12,5 sekundy a prędkość wynosi 184 kilometry. Spalanie jest nieznacznie większe, ale mimo to średnio nie przekracza 8,5 litra.
Następny w kolejności jest 20-zaworowy motor o pojemności skokowej 1800 cm3, mocy aż 156 koni mechanicznych i momencie 210 Nm. Takie wartości pozwalają na rozpędzenie auta do 218 km/h i na przyspieszanie nim do setki w czasie 7,9 sekundy. Przeciętne spalanie wynosi w tym przypadku prawie 8 litrów benzyny.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_ibiza/seat_ibiza_2.jpg[/img][/center]
W limitowanej do 200 egzemplarzy sportowej odmianie Cupra R stosuje się turbodoładowaną jednostkę o mocy 180 koni mechanicznych. Zapewnia ona Ibizie niesamowitą wprost dynamikę, sprint do setki zajmuje jej tylko 7,2 sekundy a prędkość maksymalna to 225 km/h. Trzy ostatnie silniki to diesle o pojemności 1900 cm3. Pierwszy osiąga moc 68 koni mechanicznych i moment 133 Nm, co pozwala na rozpędzenie się do prędkości 161 kilometrów na godzinę i na uzyskiwanie setki w 16 sekund. Główną zaletą tej jednostki jest niskie zużycie paliwa wynoszące 5 litrów. Tyle samo pali 90-konny turbodiesel o momencie 210 Nm. Jest on przy tym szybszy, gdyż rozwija 180 km/h i przyspiesza w nieco ponad 12 sekund.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_ibiza/seat_ibiza_3.jpg[/img][/center]
Seat IbizaNajmocniejszy i najekonomiczniejszy jest jednak motor 110-konny, którego maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 235 Nm. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się w tym przypadku dopiero na liczbie 193 a rozpędzenie się do setki zajmuje 10,5 sekundy. W cyklu mieszanym auto zużywa 4,9 litra oleju napędowego.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_ibiza/seat_ibiza_4.jpg[/img][/center]
Nadwozie Ibizy zostało pod koniec 1999 roku poddane modernizacji. Miało to na celu upodobnienie auta do modelu Toledo, który zapoczątkował nowy image Seata. Charakterystycznymi elementami są: podzielona na trzy części atrapa chłodnicy i współgrające z nią przetłoczenie maski silnika. Reflektory przednie zintegrowano i nadano im podłużny, niemal prostokątny kształt. Pozbawione ozdobników boki auta zostały na nowo wyprofilowane. Duża powierzchnia blach dodaje Ibizie masywnego wyglądu a wznosząca się dolna krawędź okien podkreśla dynamikę. Ścięty tył samochodu w dolnej części został lekko cofnięty. Głównymi elementami klapy bagażnika są pokaźnych rozmiarów dwubarwne lampy i duży znaczek firmowy. Masywne, lakierowane zderzaki wyposażone zostały w czarne listwy ochronne a przedni ponadto w reflektory przeciwmgielne. W stosunku do poprzedniej wersji Ibiza ma dużo węższe szczeliny pomiędzy stałymi a otwieranymi elementami karoserii.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_ibiza/seat_ibiza_5.jpg[/img][/center]
Wnętrze zostało gruntownie zmodernizowane, zmieniono w nim większość elementów. Szczególnie interesująco prezentuje się deska rozdzielcza, którą zdominowały ostre, prostokątne kształty. Na tablicy wskaźników króluje pokaźny obrotomierz i prędkościomierz. Jest ona bardzo czytelna, uroku dodaje jej czerwone podświetlenie. Wszystkie włączniki znajdują się w zasięgu ręki a trójramienna kierownica jest poręczna. Pozytywne wrażenie wywierają także siedzenie i to zarówno pod względem wygody, jak i jakości obić tapicerskich. Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób. Nie ma go natomiast zbyt wiele dla bagaży; autem przewieść można tylko 250 litrów. Istnieje oczywiście możliwość rozłożenia tylnych siedzeń i przetransportowania 802 litrów ładunku. Przednie niezależne zawieszenie ma konstrukcję typu McPerson, tylne bazuje na wahaczu wzdłużnym. W wersjach TDi i Sport zamontowano z tyłu drążek stabilizujący oraz hamulce tarczowe. W pozostałych Ibizach oś tylna wyposażana jest w bębny a przednia w tarcze wentylowane.