Seat Cordoba

Seat Cordoba występuje w wersji sedan (2- lub 4-drzwiowy) i kombi. Ten pierwszy napędzany jest jednym z siedmiu silników.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_cordoba/seat_cordoba_1.jpg[/img][/center]
Najmniejszy ma pojemność 1400 cm3, moc 60 koni mechanicznych i moment 116 Nm. Jest on w stanie rozpędzić auto do 157 km/h i zapewnić mu przyspieszenie od zera do setki w czasie niecałych 16 sekund. Średnio zużywa przy tym 7 litrów benzyny. Drugi motor ma pojemność 1600 cm3. Jego moc maksymalna to 75 KM a moment 135 Nm, co pozwala na jazdę z prędkością do 170 kilometrów na godzinę i na uzyskiwanie setki w 13,2 sekundy. Do przejechania dystansu 100 km w cyklu mieszanym potrzeba 7,2 litra paliwa. Bardzo dobre osiągi zapewnia 100-konna Cordoba 1,6MPi, która uzyskuje moment maksymalny o wartości 145 Nm. W połączeniu z manualną skrzynią biegów osiąga ona setkę w 11 sekund i prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym 7,8 litra bezołowiówki. W przypadku wersji wyposażonej w przekładnię automatyczną przyspieszenie trwa 12,8 sekundy a prędkość wynosi 184 kilometry. Spalanie jest nieznacznie większe, ale mimo to wynosi średnio poniżej 8,5 litra. Najmocniejszą jednostką, w jaką może być wyposażony Seat Cordoba jest 20-zaworowy motor o pojemności skokowej 1800 cm3, mocy aż 156 koni mechanicznych i momencie 210 Nm. Takie wartości pozwalają na rozpędzenie samochodu do 218 km/h i na przyspieszanie nim do setki w czasie 8 sekund. Przeciętne spalanie wynosi w tym przypadku 7,9 litra benzyny.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_cordoba/seat_cordoba_2.jpg[/img][/center]
Seat Cordoba Trzy ostatnie silniki to motory wysokoprężne o pojemności 1900 cm3. Pierwszy osiąga moc 68 koni mechanicznych i moment 133 Nm, co pozwala na rozpędzenie się do prędkości 161 kilometrów na godzinę i na uzyskiwanie setki w 17,2 sekundy. Główną zaletą tej jednostki jest niskie zużycie paliwa wynoszące 5,1 litra. Jeszcze mniej (5 l) pali 90-konny turbodiesel o momencie 210 Nm. Jest on przy tym szybszy, gdyż rozwija 180 km/h i przyspiesza w nieco ponad 12,5 sekundy. Najmocniejszy jest turbodoładowany motor 110-konny, którego maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 235 Nm. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się w tym przypadku dopiero na liczbie 193 a rozpędzenie się do setki zajmuje mniej niż 11 sekund. W cyklu mieszanym auto zużywa 5 litrów oleju napędowego.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_cordoba/seat_cordoba_3.jpg[/img][/center]
Trójbryłowe nadwozie w roku 1999 przeszło wiele zmian, które upodobniły Cordobę do pozostałych Seatów. Najbardziej charakterystyczny jest przód auta. Atrapa chłodnicy podzielona została na trzy części, w środkowej umocowano duże logo firmowe. Ponad nim znajduje się przetłoczenie maski silnika, które sięga przedniej szyby. Podłużne reflektory mieszczą pod jednym kloszem światła mijania, drogowe i kierunkowskazy. Dla przeciwmgielnych miejsce wygospodarowano w szerokim zderzaku. Z boku Cordoba prezentuje się bardzo masywnie, szczególnie w części tylnej, co wynika z bardzo wysoko poprowadzonej krawędzi bagażnika. Drzwi wyposażone zostały w aerodynamiczne, poziome klamki. Pozbawiono je natomiast listew ochronnych, co może spowodować dość szybkie zarysowanie lakieru. Duże światła tylne zaopatrzono w modne, dwukolorowe klosze. Podobnie jak z przodu, z tyłu uwagę przykłuwa pokażny znaczek Seata.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_cordoba/seat_cordoba_4.jpg[/img][/center]
Wnętrze jest całkiem przestronne i wygodne. Szczególnie dotyczy to siedzeń przednich, których konstrukcja zapewnia komfortowe warunki podróżowania. Jakość użytych materiałów i wykończenia nie wzbudza większych zastrzeżeń. Deska rozdzielcza została zaprojektowana w bardzo przemyślany sposób. Wszystkie najważniejsze przełączniki zgrupowane zostały wokół poręcznej, trójramiennej kierownicy. Zestaw wskaźników jest czytelny a duży obrotomierz podkreśla usportowiony charakter auta. Wnętrze Cordoby zdominowały kształty prostokątne – brak tu krągłości, wiele jest natomiast kantów. Przestrzeń bagażowa mieści od 455 do 762 litrów. Jest ona ustawna i pakowna a załadunek ułatwia dosyć duży wykrój pokrywy.

[center][img]/gfx/baza/seat/seat_cordoba/seat_cordoba_5.jpg[/img][/center]
Przednie, niezależne zawieszenie ma konstrukcję typu McPerson, tylne bazuje na wahaczu wzdłużnym. Wersje TDi i Sport mają montowany z tyłu drążek stabilizujący. Przy kołach przednich zastosowano wentylowane hamulce tarczowe a przy tylnych bębny (tarcze w 1,8T i 1,9TDi/110 KM).