Saab 9-5

17 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Saab

Najnowsza, zmodernizowana wersja Saaba 9-5 trafiła do sprzedaży w lipcu 2001. Samochód przygotowany na rok modelowy 2002 tylko pozornie niewiele różni się od swego poprzednika. W rzeczywistości dokonano w nim bardzo wielu istotnych zmian począwszy od jednostek napędowych, przez wystrój wnętrza a na reflektorach skończywszy.


Saab 9-5 pomimo, że jest 4,8-metrową limuzyną nie rzuca się specjalnie w oczy. Dzieje się tak za sprawą klasycznego nadwozia, które cechuje się pozbawioną ekstrawagancji elegancją. Wszelkie podobieństwo auta do poprzednich modeli (np.9000) nie jest dziełem przypadku, gdyż kolejne konstrukcje Saaba w sposób oczywisty bazowały na poprzednich i podstawowa koncepcja projektowa przetrwała do dziś. Konstruktorzy główny nacisk położyli bowiem na unowocześnienie konstrukcji i zwiększenie bezpieczeństwa. Skupili się raczej na ulepszaniu i modernizowaniu charakterystyk pojazdu w celu nadania mu bardziej nowoczesnego wyglądu bez uszczerbku dla integralności oryginalnej konstrukcji. Typowa jest więc dynamiczna linia auta, charakterystyczny przód ze znanym świetnie wlotem powietrza i podłużnymi reflektorami oraz masywny, skromny tył. Niektóre elementy, jak choćby zderzaki zostały nieco podkreślone, dzięki czemu nowa rodzina 9-5 zyskała bardziej zdecydowaną, dynamiczną i nowoczesną tożsamość. Delikatny retusz objął również tył samochodu. Zderzak płynniej wpisano w linię nadwozia, podkreślając prezencję i ekskluzywność samochodu. We wszystkich wersjach końcówki rur wydechowych są dyskretnie ukryte w zderzaku tylnym – wyjątkiem jest tu wersja Aero, w której pojedynczą owalną rurę ze stali nierdzewnej umyślnie wysunięto poza linię zderzaka, podkreślając bezkompromisową naturę i osiągi wersji Aero.


Komfortowe wnętrze modelu 9-5 bez trudu mieści pięć dorosłych osób i spory bagaż (500 litrów). Ilość miejsca w aucie zadowoli nawet najwybredniejszych i to bez względu na to czy zasiądą z przodu czy z tyłu. Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji trzypunktowe pasy, zagłówki i osobne wloty powietrza. Pomimo wszelkich udogodnień firma Saab nie zrezygnowała wcale z tradycjonalizmu, który odnaleźć można np. w kształcie deski rozdzielczej. Deska ta jest oczywiście niezwykle funkcjonalna i poza drobnymi szczegółami łatwa w obsłudze. Owe szczegóły to choćby umieszczona między fotelami stacyjka, która wymaga pewnego przyzwyczajenia. Pozytywny wizerunek uzupełnia długa lista yposażenia seryjnego, które obejmuje m.in: elektrycznie sterowane szyby, radio z CD, automatyczną klimatyzację i skórzane, wszechstronnie regulowane siedzenia.


Podstawowy silnik to stosowany także w mniejszym, 9-3 motor 2,0 LPT o mocy 150 KM przy 5500 obr/min i momencie 240 Nm. Moment ten dostępny jest w zakresie od 1800 do 3500 obr/min. W połączeniu z ręczną skrzynią biegów jednostka ta zapewnia Saabowi prędkość maksymalna 215 km/h i przyspieszenie do setki w czasie 9,8 sekundy. Odmiana automatyczna przyspiesza w 11,6 sekundy i uzyskuje 210 km/h.


Saab 9-5 Drugi silnik to 2,3-litrowy LPT. Jego moc maksymalna przy 5500 obr/min osiąga wartość 185 koni a moment w zakresie między 1800 a 3500 obr/min wynosi 280 Nm. Tak wyposażony 9-5 rozpędza się do 230 lub 225 km/h a setkę uzyskuje po 8,3 lub 9,5 sekundy w zależności od zastosowanej skrzyni biegów.


Kolejna jednostka ma także pojemność 2300 cm3, jednak oznaczona jest jako TS, co zdradza, że dysponuje mocą 250 KM przy 5300 obr/min i momentem 350 Nm (1900 – 4000 obr/min). Jest to tym samym najsilniejszy motor montowany w Saabie. W połączeniu z tym silnikiem stosowana jest również manualna lub automatyczna przekładnia. W pierwszym przypadku sprint do setki trwa tylko 6,9 sekundy a w drugim 8,2. Prędkość maksymalna w obu odmianach określona została na 250 kilometrów. Największy benzynowiec ma pojemności skokową 3000 cm3 i współpracuje tylko ze skrzynią automatyczną. Osiąga on równe 200 koni przy 5-tysiącach obrotów i moment 310 Nm między 2500 a 4000 obr/min. Saab 9-5Nowością nie stosowaną w poprzednich generacjach Saabów jest sześciocylindrowy, nowoczesny, turbodoładowany silnik diesla 3,0 TiD. W przeciwieństwie do benzynowego trzylitrowca przenosi on napęd tylko za pośrednictwem przekładni manualnej. Moc maksymalna tej jednostki uzyskiwana jest przy 4-tysiącach obrotów i wynosi 176 KM. Imponujący jest moment obrotowy, którego wartość 350 Nm dostępna jest już od 1800 obr/min i nie zmniejsza się do 3000. Maksymalna prędkość, jaką uzyskać może 9-5 3,0 TiD wynosi 215 kilometrów a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 9,3 sekundy.

Oś przednia wyposażona jest w niezależne zawieszenie kół, które składa się z ramy pomocniczej, amortyzatorów teleskopowych McPersona i stabilizatorów. Z tyłu zastosowano oś multi-link, ramę pomocniczą oraz stabilizator przechyłów. Przednie hamulce to tarcze chłodzone, a tylne to tarcze pełne. Za prawidłowe zatrzymanie odpowiedzialny jest czterokanałowy ABS a za łatwość manewrowania wspomagany układ kierowniczy.

Leave A Comment