Renault Clio

14 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Renault

Firmę Renault w segmencie B reprezentuje model Clio. Samochód ten występuje w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej a do jego napędu służy jeden z czterech silników benzynowych.


Najmniejszy z nich ma pojemność 1200 cm3, co pozwala na osiągnięcie mocy 60 KM i maksymalnej wartości momentu obrotowego równej 93 Nm. Wartości te dostępne są odpowiednio przy 5250 i 2500 obr/min. Samochód z tą jednostką rozwija prędkość 158 km/h, czas rozpędzania do setki trwa 15 sekund. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi około 6 litrów na każde 100 kilometrów. Druga jednostka ma tę sama pojemność, jednak na każdy z jej cylindrów przypada po cztery zawory, dzięki czemu moc wzrosła do 75 koni mechanicznych a moment do 105 Nm. Prędkość maksymalna Clio 1,2 16V wynosi 170 km/h a sprint do setki zajmuje mu 13 sekund.

Renault Clio Kolejny motor, o pojemności 1400 cm3 i szesnastu zaworach uzyskuje przy 6000 obr/min moc 98 koni mechanicznych oraz moment maksymalny o wartości 127 Nm. Dzięki takim parametrom auto w czasie 10,5 sekundy uzyskuje prędkość 100 km/h i rozpędza się do 185 kilometrów na godzinę. Średnio spala przy tym 6,7 litra benzyny bezołowiowej. Następna jednostka to szesnastozaworowy, 172-konny silnik o pojemności 2000 cm3, który odznacza się momentem obrotowym aż 200 Nm. Tej odmianie sprint do setki zajmuje tylko 7,2 sekundy a wskazówka jej prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na liczbie 220. Jest ona przy tym równie ekonomiczna, co pozostałe modele Clio, spala 8,1 litra na setkę.

Renault Clio Dwa dostępne diesle to 1,5 dCi, które różnią się od siebie uzyskiwanymi parametrami. Słabszy ma moc 65 KM i moment 160 Nm a silniejszy 80 KM i 185 Nm. W pierwszym przypadku prędkość maksymalną producent określa na 162 km/h a w drugim na 175 km/h. Przyspieszenie do setki trwa 15 lub 12,2 sekundy. Zwolennicy naprawdę silnych wrażeń powinni zdecydować się na odmianę Clio Sport V6. Trzylitrowy motor o mocy 230 koni mechanicznych i momencie 300 Nm zapewnia doskonałe osiągi. Rozpędzenie tego samochodu do 100 km/h trwa jedynie 6,4 sekundy a osiąga on prędkość 235 kilometrów.


Model Clio charakteryzuje zwarta bryła, duże, przeszklone powierzchnie i tylna szyba wpisująca się płynnie w linię dachu. Uwagę zwracają wypukłe blachy i szyby oraz nowe, duże reflektory przednie. To właśnie dzięki światłom przód auta jest tak łatwo rozpoznawalny; jedyny w swoim rodzaju. Interesujący efekt uzyskano poprzez podwójne wybrzuszenie tylnej klapy i nadanie lampom trójkątnego kształtu. Lekko opadający dach w połączeniu ze wznoszącą się dolną linią okien nadaje Clio dynamiki.


Renault Clio Pękaty przód sprawia wrażenie bardzo masywnego. Szerokie zderzaki wyposażono, podobnie jak boki auta w czarne listwy ochronne. W zderzak przedni wkomponowano reflektory przeciwmgielne i duże wloty powietrza chłodzącego silnik. Ogólnie Renault Clio sprawia bardzo pozytywne wrażenie choć to, czy się komuś podoba czy nie, pozostaje oczywiście kwestią gustu.


Wnętrze wyróżnia wszechobecna szarość, która rzuca się w oczy zaraz po otwarciu drzwi. Zajęcie miejsca na przedzie nie sprawia trudności, nieco gorzej jest z tyłu. W wersji pięciodrzwiowej wsiadanie utrudnić może nisko przebiegająca krawędź dachu. Odmiany 3-drzwiowe wyposażono w dosyć wygodny mechanizm ułatwiający zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. A miejsca tego jest całkiem sporo, jak na tak małe auto. Szczególnie jest to odczuwalne na wysokości nóg – nad głowami mogłoby być więcej przestrzeni. Fotele przednie zapewniają dobry komfort, tak pod względem ich konstrukcji, jak i ogólnej przestronności.

Renault Clio Wykończenie powinno zadowolić większość użytkowników. Deska rozdzielcza pozbawiona jest ostrych zakończeń, zdominowały ją liczne, modne obecnie krągłości. Pozytywnie wypada ergonomia i wygoda obsługi, wszystko znajduje się na swoim miejscu. Clio wyposażono w wiele praktycznych schowków i kieszeni, nawet pod siedzeniem pasażera znajduje się czterolitrowa skrytka. Pod względem bezpieczeństwa auto jest bardzo przemyślaną konstrukcją. Zastosowano w nim nową generację zagłówków o dużej regulacji, napinacze pasów, boczne wzmocnienia i poduszki powietrzne.


Za tylną kanapą znajduje się belka uniemożliwiająca wgniecenie bagaży do środka pojazdu w przypadku zderzenia. Zaś bagażnik mieści 255 litrów przy komplecie pasażerów. Składając oparcia tylnej kanapy uzyskujemy imponującą już przestrzeń o objętości 1037 litrów. Dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwy, klapa unosi się wysoko a krawędź dolna nie zmusza do przesadnego unoszenia bagażu.

Konstrukcja zawieszenia przedniego pochodzi z modelu Megane i składa się z kolumn McPersona oraz stabilizatora. Z tyłu zastosowano belkę skrętną, która łączy dwa wahacze wleczone, sprężyny śrubowe o zmiennej średnicy zwojów i hydrauliczne amortyzatory pionowe. Wewnątrz belki znajduje się stabilizator przechyłów. Zmodernizowany układ hamulcowy to tarcze przednie i tylne bębny. Dostępny jest także układ ABS, który współpracuje wtedy z przednimi tarczami wentylowanymi.

Leave A Comment