Peugeot 206

3 stycznia 2007
Bez kategorii, Nowości Peugeot

Najmniejszym produkowanym obecnie modelem jest Peugeot 206. Zadebiutował on w 1998 roku jako następca bardzo udanego i popularnego 205. Do wyboru są wersje 3- i 5-drzwiowe oraz cztery odmiany różniące się wyposażeniem: XR, XR Presence, XS i XT.


Nadwozie ma niezwykle dynamiczną sylwetkę. Duże, skośne reflektory i masywny zderzak nadają autu niepowtarzalnego wyrazu. Równie interesujący jest lekko opadający tył 206. Wyposażono go w jednobarwne, zachodzące na boki światła. Dominują tu owale, które dostrzec można w kształcie szyby, dodatkowego światła stop czy przetłoczenia dla tablicy rejestracyjnej. Z boku Peugeot sprawia wrażenie bardzo opływowego, co podkreśla konstrukcja lusterek i klamek, kształt okien i progów oraz delikatnie opadający dach.


Owale wszechobecne są również w estetycznym wnętrzu auta. Ilość miejsca jakie ono zapewnia wystarcza dla czterech osób i niezbyt dużego bagażu. Całość zaprojektowano bardzo interesująco a jakość wykonania nie wzbudza zastrzeżeń. Deska rozdzielcza jest bardzo funkcjonalna i czytelna, fotele są wygodne i ergonomicznie skonstruowane. Przestrzeń bagażowa mieści od 338 do 637 litrów. Funkcjonalność poprawia asymetrycznie dzielona tylna kanapa.


Źródłem napędu może być jeden z czterech dostępnych motorów. Najmniejszy z nich ma pojemność 1100 cm3 i moc 60 koni mechanicznych, która uzyskiwana jest przy 5600 obr/min. Auto takie przyspiesza do setki w czasie 15,2 sekundy i rozwija prędkość 158 km/h. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 6,3 litra na 100 kilometrów. Drugi silnik to 1,4 o mocy 75 KM przy 5500 obr/min. Zapewnia 206 on prędkość maksymalną 170 km/h i pozwala mu na przyspieszanie do setki w czasie 13,2 sekundy. Średnie spalanie benzyny wynosi przy tym 6,6 litra. Gamę jednostek benzynowych zamyka wprowadzony na początku 2001 roku, 110-konny 1,6 16V, dzięki któremu sprint do setki trwa mniej niż 10,5 sekundy. Prędkość maksymalna określona została na 198 kilometrów. Na przejechanie dystansu 100 kilometrów w cyklu mieszanym tak wyposażony 206 potrzebuje 6,4 litra benzyny.


Mniejszy silnik wysokoprężny odznacza się pojemnością 1900 cm3 i mocą 70 koni mechanicznych, która osiągana jest przy 4600 obrotach. Tak napędzany Peugeot 206 rozpędza się do 161 km/h i przyspiesza do setki w czasie nieco ponad 16 sekund. Największą jego zaletą jest oczywiście niskie zużycie oleju napędowego, które przeciętnie wynosi 5,7 litra. Drugi diesel to 2,0 HDI. Osiąga on moc 90 KM i moment 205 Nm. Wartości te uzyskiwane są przy 4000 i 1900 obr/min. Silnik rozpędza Peugeota do 180 km/h i zapewnia mu przyspieszenie do setki w czasie 15,7 sekundy.


W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny pseudo-McPerson i stabilizator poprzeczny. W tylnym, drążki skrętne, wahacze wleczone i stabilizator. Hamulce przednie to tarcze a tylne, bębny. Układ ABS wymaga dopłaty. Bardzo interesującą odmianą „dwieścieszóstki” jest model CC, który łączy w sobie zalety kabrioletu i auta typu coupé. Złożony dach sprawia po prostu, że pojazd jest małym, atrakcyjnym coupé, który po jego złożeniu przekształca się w przypominające nieco roadstera cabrio. Za sterowanie owym dachem odpowiedzialny jest mechanizm elektrohydrauliczny, obsługiwany przy użyciu jednego tylko przycisku.
Za napęd samochodu odpowiedzialny jest jeden z dwóch motorów benzynowych. Słabszy, 1,6-litrowy silnik z 16 zaworami ma pojemność skokową 1600 cm3 i moc 109 KM przy 5750 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 147 Nm osiągany jest przy 4000 obr/min. Peugeot 206 CC 1,6 uzyskuje prędkość maksymalną 193 km/h. Druga, 2-litrowa jednostka odznacza się mocą 136 KM i potrafi rozpędzić auto do 204 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h zabiera jej 9,3 sekundy.
By okiełznać potencjał drzemiący pod maską w CC zastosowano wzmocnione hamulce składające się z czterech tarcz, ABS’u i elektronicznej dystrybucji siły hamowania (EBV). Otwarte nadwozie wymusiło zmianę jego struktury w celu zapewnienia odpowiedniej sztywności.
Wnętrze kabrioletu oferuje nieco mniejszą przestrzeń dla jadących niż wersja podstawowa. Szczególnie dotyczy to tylnych siedzeń i wysokości przy zamkniętym dachu. Jego otwarcie dość znacznie ogranicza natomiast pojemność bagażnika (z 410 do 175 litrów). Pomimo tych kilku wad 206 CC ma sporo zalet, które czynią z niego bardzo wdzięczny samochód rekreacyjny.

Leave A Comment