BMW Serii 5 – "mejkap"

Bawarski koncern BMW odświeżył linię modeli Serii 5. Pod względem stylistycznym auto zostało praktycznie niezmienione, natomiast kilka istotnych modyfikacji zostało przeprowadzonych w samych jednostkach napędowych, które są mocniejsze, a mimo to mają być bardziej ekonomiczne.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_5/bmw_seria_5_1.jpg[/img][/center]
Główną zmianą w rzędowych, sześciocylindrowych jednostkach Serii 5 było zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa drugiej generacji (High Precision Injection). Dzięki takiemu systemowi poprawiły się osiągi aut, a jednocześnie udało się nieco zniwelować ich apetyty. W przypadku wersji 530i moc została podniesiona do 272 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm. Sprint od zera do „setki” trwa 6,3 s., zaś średnia konsumpacja na paliwo waha się w granicach 7,7 l. na 100 kilometrów. W przypadku wersji z napędem na cztery koła (tzw. Seria X) krótkodystansowy bieg do 100 km/h trwa o 0,3 s. dłużej, a spalanie wynosi 8,2 l.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_5/bmw_seria_5_2.jpg[/img][/center]
Również w pozostałych wersjach silnikowych (benzynowych), moc aut wzrosła. Wariant 525i dysponuje mocą 218 KM (270 Nm, śr. spalanie 7,4 l. ), 523i 190 KM (235 Nm i 7,3 l.). Topowymi silnikami benzynowi pozostały ośmiocylindrowce w wersjach 550i i 540i, które odpowiednio generują 367 KM i 306 KM. Obie jednostki oparte są uładzie Valvetronic.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_5/bmw_seria_5_3.jpg[/img][/center]
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to tutaj także doszło do kilku istotnych zmian. Wersja 535d o pojemności silnika dochodzącej do 3 litrów wspierana jest przed dwie turbosprężarki, czego wynikiem jest 286 KM i maksymalny moment obrotowy sięgający 580 Nm. To wystarcza, by z miejsca do 100 km/h rozpędzić się w 6,4 s. i osiągać maksymalną prędkość 250 km/h przy średniej konsumpcji wynoszącej 6,8 l. Sześciocylindrowy motor w wariancie 530d zapewnia 235 KM, zaś w 525d 197 KM. Najmniejszą, dieslowską jednostką w palecie jest dwulitrowiec wyposażony w cztery cylindry w modelu 520d. Zapewnia on moc sięgającą do 163 KM i moment obrotowy 340 Nm. Jego średnie spalanie wynosi blisko 6 l.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_5/bmw_seria_5_4.jpg[/img][/center]
Wszystkie silniki, aż do czterolitrowego V8 dostępne będą wersji Touring. Dodatkowo każda z jednostek seryjnie wyposażona jest sześciostopniową, manualną skrzynię biegów. Jedynie model 535d prosto z fabryki wyjedzie ze skrzynią automatyczną, która w pozostałych wariantach dostępna jest tylko w wyposażeniu opcjonalnym. Za dodatkową opłatą w wersjach 550i, 530i oraz 535d może zostać zamontowana także sekwencyjna przekładnia, z manetkami umieszczonymi przy kierownicy.

[center][img]/gfx/baza/bmw/bmw_seria_5/bmw_seria_5_5.jpg[/img][/center]
W zewnętrznej stylistyce pojawiło się nieco więcej elegancko-sportowych akcentów. Reflektory i lampy tylne zostały zabudowane w przezroczystych kloszach. Z przodu zamontowano chromowane obramowania lamp i pierścieniowe światła postojowe. Na nowo zostały zaprojektowane także wloty powietrza. Sylwetka auta nabrała nieco muskularności dzięki wyraźniejszemu poziomemu podziałowi optycznemu i dodatkowym krawędziom przetłoczeń w części tylnej. Wnętrze z kolei otrzymało kilka nowych propozycji kolorystycznych i nowe materiały.

źródło – onet