Citroen C5

Niezwykle silnym konkurentem dla samochodów takich jak VW Passat, Ford Mondeo, Renault Laguna itp. jest Citroen C5. Samochód ten występuje w sześciu wersjach silnikowych, dla których podstawę stanowi 1,8-litrowy, 16-zaworowy motor benzynowy o mocy 117 KM. Moc ta uzyskiwana jest przy 5500 obr/min, natomiast przy czterech tysiącach obrotów dostępny jest moment obrotowy o wartości 160 Nm. Ta odmiana C5 rozpędza się do 196 km a przeciętnie zużywa 7,7 litra paliwa na 100 km. Drugi motor to 138-konny, 2-litrowy benzynowiec 16V o momencie maksymalnym 190 Nm przy 4100 obr/min. Jednostka ta pozwala na przyspieszanie do setki w czasie 9,8 sekundy oraz na jazdę z prędkością 208 km/h. Średnie spalanie benzyny wynosi w tym przypadku 8,3 litra.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_1.jpg[/img][/center]
Następna w kolejności jest jednostka 2,0 Hpi o mocy 143 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów i momencie 192 Nm przy 4000 obr/min. W cyklu mieszanym motor ten spala 9,6 litra paliwa na 100 km. Rozpędzenie C5 Hpi do setki trwa 9,6 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h . Ofertę jednostek benzynowych zamyka silnik V6 o pojemności skokowej 3000 cm3. Jego maksymalna moc to 210 KM przy 6000 obr/min a moment – 285 Nm przy 3750-obrotach. Silnik ten zapewnia wprawdzie najlepsze osiągi (0 – 100 km/h w czasie 8,1 sekundy; prędkość maksymalna to 240 kilometrów) lecz zużywa przy tym najwięcej paliwa. Przeciętnie na przejazd 100 kilometrów potrzeba 9,6 litra bezołowiówki.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_2.jpg[/img][/center]
Oprócz silników benzynowych dostępne są dwa turbodiesle. Pierwszy z nich ma pojemność dwóch litrów, moc 110 koni i moment 250 Nm. Większy motor wysokoprężny to 136-konny 2,2-litrowiec o maksymalnym momencie aż 314 Nm. Pierwszy diesel uzyskuje prędkość 192 km/h a drugi 205. Przyspieszenie do setki trwa 11,3 sekundy w pierwszym przypadku i 10,2 w drugim.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_3.jpg[/img][/center]
Nowoczesne nadwozie Citroena C5 zaskakuje elegancją i niepowtarzalną stylistyką. Przód auta przywodzi na myśl inne pojazdy francuskiego producenta. Część tylna odznacza się natomiast dwukolorowymi światłami i stopniowaną klapą bagażnika. Trójbryłowy wygląd C5 sprawia wrażenie, iż mamy do czynienia z sedanem; jednak klapa tylna obejmuje również tylną szybę. Bagażnik mieści 456 litrów ładunku przy komplecie pasażerów i 1310 po złożeniu tylnych siedzeń. Funkcjonalność pojazdu zwiększa dzielona tylna kanapa i otwór za podłokietnikiem umożliwiający przewóz długich bagaży.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_4.jpg[/img][/center]
Przestronne wnętrze bez trudu mieści pięć osób. Cechuje się ono wysoką funkcjonalnością i wygodą. Komfortowe fotele seryjnie obite są przyjemnym welurem a za dopłatą dostępna jest również skórzana tapicerka. C5 nabyć można w trzech wersjach wyposażeniowych: X, SX i Exclusive. Poza tą pierwszą dostępne są seryjna klimatyzacja, czujnik deszczu i automatyczny włącznik świateł. Pakiet bezpieczeństwa obejmuje układ ABS, system awaryjnego hamowania, sześć poduszek powietrznych i napinacze pasów.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_5.jpg[/img][/center]
Hydropneumatyczne zawieszenie trzeciej generacji zapewnia bardzo wysoki komfort podróżowania i bezpieczeństwo podczas dynamicznej jazdy. Zaletą tego nowoczesnego rozwiązania jest długi okres między przeglądami, który wynosi 5 lat lub 200 000 km przebiegu.

[center][img]/gfx/baza/citroen/citroen_c5/citroen_c5_6.jpg[/img][/center]