Audi A3

29 października 2006
Bez kategorii, Audi Nowości

Przedstawicielem Audi w klasie aut kompaktowych jest model A3. Ten trzydrzwiowy samochód występuje w trzech odmianach: Attraction, Ambition i Ambiente, które różnią się poziomem wyposażenia oraz innymi detalami.


Najkrócej można opisać je tak: pierwsza to wersja podstawowa, druga – sportowa a trzecia – komfortowa. Zagłębiając się jednak w szczegóły: model podstawowy posiada 15-calowe, aluminiowe obręcze kół, tapicerkę „Fabula” oraz dywaniki w kolorze obić siedzeń. Ambition z kolei cechują: sportowe zawieszenie oraz wykończone skórą siedzenia, tapicerka i kierownica. Skórzana jest także gałka zmiany biegów a wizerunek zewnętrzny doskonale uzupełniają 6-ramienne aluminiowe felgi. W obręcze 12-ramienne zaopatrzono natomiast odmianę Ambiente. Posiada ona ponadto skórzaną gałkę zmiany biegów i kierownicę wyposażoną w poduszkę powietrzną, regulację wysokości przednich foteli, centralny zamek, podłokietnik oraz wiele innych udogodnień.


Do napędu A3 służy jedna z następujących jednostek: 1,6; 1,8; 1,8T i 1,9TDI w 90- i 110-konnej wersji. Najmniejszy silnik dysponuje mocą 101 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 145 Nm, co pozwala na uzyskanie prędkości 188 km/h i przyspieszanie do setki w 11 sekund. Średnie zużycie paliwa wynosi przy tym około 7,5 litra na 100 kilometrów. Jednostka o pojemności 1800 cm3 legitymuje się momentem maksymalnym o wartości 173 Nm oraz mocą 125 KM. Dzięki takim parametrom zapewnia ona A3 uzyskanie prędkości 202 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10 sekund. Przeciętnie spala 8,4 litra benzyny bezołowiowej na 100 km. Motor 1,8 turbo o mocy 150 KM i momencie 210 Nm pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Sprint do setki trwa w tym przypadku nieco ponad 8 sekund a rozpędzanie kończy się po uzyskaniu prędkości 217 kilometrów. Przejechanie tą wersją 100 kilometrów wymaga zatankowania 7,8 litra paliwa.


Nieco inną charakterystykę pracy mają dwa silniki wysokoprężne. Oba są turbodoładowane i bardzo ekonomiczne. Słabszy pozwala na rozwinięcie 181 km/h, mocniejszy – 194. Przyspieszenie od zera do setki trwa 2,4 lub 10,5 sekundy. Oba silniki zużywają średnio 4,9 litra oleju napędowego.

Ze wszystkimi opisanymi jednostkami współpracują 5-stopniowe przekładnie manualne i to właśnie ich dotyczą podane osiągi. Na życzenie montowane są także przekładnie automatyczne, które nieznacznie pogarszają dynamikę, ale w zamian znacznie poprawiają komfort prowadzenia auta.


Nadwozie Audi A3 jest zwartą, bardzo dynamiczną bryłą. Jest ono dość masywne, ale zachowuje przy tym dobrą aerodynamikę. Niezbyt szeroka atrapa chłodnicy wyposażona została w duży znaczek firmowy, po obu jej stronach znajdują się nowoczesne, zintegrowane reflektory. Bardzo ciekawie prezentuje się wznosząca się linia szyb bocznych i opadający dach. To głównie one nadają autu tego dynamicznego a zarazem eleganckiego wyglądu. Całość uzupełniają pięknie wkomponowane klamki drzwi, opływowe lusterka i masywne zderzaki, płynnie łączące się z karoserią. Uwagę przyciąga również tył A3 z nietypowo ukształtowaną klapą bagażnika oraz ciekawe, dwukolorowe światła. Pomimo, że samochód należy do segmentu C jego wnętrze jest całkiem przestronne. Nienaganna jest jakość jego wykończenia a użyte materiały sprawiają bardzo dobre wrażenie.


Konstruktorzy zadbali także o jak najlepszą funkcjonalność. Deska rozdzielcza jest czytelna a jej obsługa nie powinna sprawiać najmniejszych kłopotów. Wygoda to przede wszystkim fotele, a te zapewniają niezły komfort podróżowania. Zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie wymaga wiele wysiłku, szczególnie w odmianach Ambition i Ambiente, które wyposażono w system Easy-Entry. Wnętrze obfituje także w niezwykle przydatne półki i schowki. Bagażnik przy komplecie pasażerów mieści 350 litrów. Złożenie tylnej kanapy umożliwia przewiezienie ładunku o objętości 1100 dm3 oraz o długości do 149 centymetrów. Szerokość pomiędzy nadkolami wynosi prawie metr. Siedzenia tylne dzielone są w stosunku 1/3 do 2/3, ale nie dotyczy to niestety wersji Attraction.


Oś przednia zawieszona jest na zwrotnicach kolumnowych typu McPerson, trójkątnych wahaczach poprzecznych, ramie pomocniczej i amortyzatorach teleskopowych. Z tyłu znajdują się wahacze wleczone, sprężyny śrubowe oraz teleskopowe amortyzatory. Całość uzupełniają stabilizatory – przedni i tylny. Hamulce tarczowe znajdują się przy wszystkich kołach a na przodzie są one wentylowane. Nad bezpieczeństwem hamowania czuwa system ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły. Zębatkowy układ kierowniczy jest seryjnie wspomagany.

Leave A Comment