Alfa Romeo GTV

Najbardziej „rasowym” coupé firmy Alfa Romeo jest model GTV, który dostępny jest na rynku od 1998 roku.

Samochód oferowany jest w czterech wersjach silnikowych, z których najmniejsza ma pojemność skokową 1800 cm3. Ten czterocylindrowy, rzędowy motor uzyskuje przy 6500 obr/min moc 144 koni mechanicznych a przy 4000 moment obrotowy o wartości 168 Nm. Jego parametry pozwalają na jazdę z prędkością 210 km/h i na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 9,2 sekundy. Podczas jazdy na trasie auto spala 6,5 litra benzyny a w cyklu miejskim prawie 13.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_gtv/alfa_romeo_gtv_1.jpg[/img] [/center]
Drugi w kolejności silnik to 155-konny 2,0 o momencie obrotowym 187 Nm przy 3500 obr/min. Zapewnia on Alfie nieco lepsze osiągi, rozpędzenie jej do setki zajmuje bowiem 8,4 sekundy a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na liczbie 215. W mieście samochód zadowala się nieco ponad 13 litrami paliwa a poza nim 6,8.

Turbodoładowana, widlasta jednostka dwulitrowa jest kolejną włoską propozycją. Z sześciu cylindrów konstruktorom udało się uzyskać moc 200 koni mechanicznych i moment 271 Nm. Parametry te osiągane są odpowiednio przy 6000 i 2400 obrotów na minutę. Tak wyposażony GTV rozwija prędkość maksymalną 235 km/h a do 100 km/h przyspiesza w 7,7 sekundy. Zużycie paliwa poza miastem kształtuje się na poziomie 7,6 litra a w mieście 16,6.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_gtv/alfa_romeo_gtv_2.jpg[/img] [/center]
Topowym modelem Alfa Romeo jest 220-konna wersja z silnikiem o pojemności 3000 cm3 i momencie maksymalnym 270 Nm. To właśnie ona jest najszybsza, rozpędzając GTV do 240 km/h. Uzyskanie setki trwa w tym przypadku 6,7 sekundy. W cyklu miejskim pojazd zużywa prawie 17 litrów bezołowiówki na 100 kilometrów. Wszystkie jednostki przenoszą napęd na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej, ręcznie sterowanej skrzyni.

Zwarte, dynamiczne nadwozie sprawia wrażenie agresywnego. W oczy rzuca się długa maska silnika, która w części przedniej zaopatrzona została w nieduże, podwójne reflektory i mały, typowy dla modeli tej marki wlot powietrza. Dodatkowe wloty, podobnie jak światła przeciwmgielne znalazły miejsce w szerokim, lakierowanym zderzaku. Dookoła całego nadwozia przebiega wyraźne przetłoczenie, które wznosi się silnie w tylnej części. Szyba przednia ma dużą powierzchnię i jest silnie pochylona, podobnie jest z tylną. Zadarty tył sprawia wrażenie skośnie ściętego, co nadaje mu niepowtarzalnego stylu. Umieszczone na nim, wąskie lampy połączone są ze sobą listwą odblaskową.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_gtv/alfa_romeo_gtv_3.jpg[/img] [/center]
Wnętrze tego sportowego pojazdu przeznaczone jest dla dwóch osób, którym konstruktorzy przygotowali bardzo dobre warunki do podróżowania. Jest ono przede wszystkim bardzo przytulne a to za sprawą wygodnych, dobrze „trzymających” foteli i dość wysokiego tunelu środkowego, który w dalszej części przechodzi w konsolę środkową. Konsola ta sięga wysoko, znajdują się na niej trzy wskaźniki, wloty powietrza i sterowanie wentylacją (wszystko to ma okrągłe kształty). Tablica rozdzielcza jest czytelna i miła dla oka. Jakość wykończenia wnętrza Alfy oraz jego ergonomię ocenić należy jako bardzo dobre. Bagażnik mieści zaledwie 110 litrów.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_gtv/alfa_romeo_gtv_4.jpg[/img] [/center]
Przy kołach przednich zastosowano kolumny McPersona, tył to zawieszenie wielowahaczowe ze sprężyną śrubową. Za zatrzymanie odpowiedzialne są cztery tarcze hamulcowe, przy czym przednie są wentylowane.