Alfa Romeo 156

Alfa Romeo należąca do koncernu Fiata produkuje samochody o sportowym charakterze. Model 156 nie odbiega od tego standardu. W 1998 roku auto uzyskało prestiżowy tytuł „Car of the year”.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_1.jpg[/img] [/center]
Samochód napędza jeden z sześciu dostępnych silników, z których najmniejszy ma pojemność skokową 1600 centymetrów. Przy 6300 obrotach na minutę rozwija on moc 120 koni a przy 4500 obr/min moment maksymalny o wartości 144 Nm, co pozwala na uzyskiwanie prędkości 200 km/h. Sprint do setki zajmuje najsłabszej Alfie 10,5 sekundy. W cyklu mieszanym spala ona przy tym 8,2 litra bezołowiówki na setkę.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_2.jpg[/img] [/center]
Drugi motor to 144-konny 1,8 o momencie maksymalnym 169 Nm osiąganym przy 3500 obr/min. Jego parametry pozwalają na przyspieszanie do setki w czasie 9,3 sekundy oraz na rozpędzanie auta do prędkości 210 kilometrow na godzinę. Przeciętne zużycie benzyny wynosi 8,2 litra na 100 km.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_3.jpg[/img] [/center]
Dwulitrowy silnik odznacza się mocą 155 KM przy 6400 obr/min i momentem 187 Nm przy 3500 obr/min. Alfa Romeo 2,0 T Spark rozpędza się do 216 km/h, przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,6 sekundy a spala średnio 8,5 litra bezołowiówki.

Topowa, sześciocylindrowa jednostka ma pojemność 2,5-litra. Przy prędkości obrotowej 6300 osiąga ona moc 190 koni a przy 5000 moment maksymalny 222 Nm. Wskazówka prędkościomierza tego modelu zatrzymuje się dopiero na liczbie 230 a rozpędzenie go do setki trwa tylko 7,3 sekundy. Na przejechanie dystansu 100 kilometrów w cyklu mieszanym potrzeba niestety ponad 11 litrów paliwa.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_4.jpg[/img] [/center]
Wszystkie silniki benzynowe zasilane są poprzez wielopunktowy wtrysk paliwa zintegrowany z zapłonem.

Dostępne są również dwie wysokoprężne, turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego Commn Rail. Mniejszy z nich ma pojemność skokową 1900 cm3, moc 110 koni mechanicznych i moment 275 Nm. Rozpędza on model 156 do prędkości 191 km/h i pozwala przyspieszać do setki w czasie 10,5 sekundy.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_5.jpg[/img] [/center]
Mocą aż 140 KM dysponuje 2,4-litrowy JTD o momencie maksymalnym 304 Nm. Zastosowanie tego motoru sprawiło, że Alfa potrzebuje tylko 9,5 sekundy na sprint do 100 km/h a maksymalnie może jechać z prędkością 205 kilometrów. Oba diesle są bardzo ekonomiczne, pierwszy spala średnio 5,8 a drugi 6,7 litra na 100 km.

Czterodrzwiowa limuzyna występuje w kilku wersjach wyposażenia i charakteryzuje się sportową, agresywną sylwetką. Ciekawym stylistycznie rozwiązaniem jest umieszczone na przodzie Alfy silne przetłoczenie maski, zwieńczonej wcinającym się w zderzak znakiem fabrycznym. Interesująco prezentuje się także tył auta oraz pozorny brak klamek w drzwiach tylnych (czyżby stylizacja na wóz dwudrzwiowy?).

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_6.jpg[/img] [/center]
Wnętrze typowo sportowe: białe, okrągłe zegary pozagłębiane są w tablicę rozdzielczą, trójramienna, częściowo drewniana kierownica oraz wygodne fotele sprawiają pozytywne wrażenie. Alfa jest obszerna i wygodna, starannie wykończona i nieźle wyposażona. Bagażnik pojemnością 378 litrów nikogo nie zaszokuje, przestrzeń wewnątrz ograniczona jest nadkolami a niewielki wykrój pokrywy uniemożliwia załadunek dużych objętościowo przedmiotów. Dostosowano godo charakteru auta więc nie można wymagać, aby był ogromny tym bardziej, że w większości przypadków pokrywa on zapotrzebowanie właścicieli.

[center] [img]/gfx/baza/alfa_romeo/alfa_romeo_156/alfa_romeo_156_7.jpg[/img] [/center]
Nietypowe zawieszenie stanowią umieszczone z przodu podwójne wahacze tworzące czworobok. Tylne koła zawieszone są na kolumnach McPersona i prowadzone przez system podłużnych i poprzecznych drążków reakcyjnych. Zarówno przód jak i tył wyposażono w stabilizatory przechyłów. Wszystkie hamulce to hamulce tarczowe a przednie są dodatkowo wentylowane.